måndag 24 maj 2021

Film: Men in black: International (2019)

Titel: Men in black: International
Originaltitel: Men in black: International
Genre: Actionkomedi
Regissör: F Gary Gray
Manus: Matt Holloway, Art Marcum
Skådespelare: Tessa Thompson, Chris Hemsworth, Rafe Spall, Emma Thompson, Liam Neeson
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 114 min
Serie: -
Såg den på Netflix 30 april 2021





Handling
Men in Black har alltid skyddat världen från universums avskum. I detta nya äventyr ställs dom inför det största hotet hittills: en mullvad inom Men in Black organisationen.

Min kommentar
Jag har något svagt minne av att ha hört att det skulle komma en fjärde Men in black-film. Precis efter att jag hade köpt boxen med hela trilogin. Sedan måste jag ha glömt bort det. Ända tills Men in black: International dök upp på Netflix. Den blev ett självklart val för fredagsfilm, när det inte fanns något nyare kvar på listan.

Den korta versionen blir att det är fräck teknik, som vanligt. Snygga scener, som vanligt. Den är rolig, som vanligt. Den är välgjord, som vanligt. Eventuellt är det för få fräcka aliens med. Annars är precis allt som vanligt. Förutom att en av männen i svart de facto är en kvinna.

Jag skulle inte påstå att det finns någon vettig handling här, men vad jag minns så brukar det inte finnas det i de här filmerna. Kemin mellan karaktärerna är riktigt bra, speciellt mellan Agent H och Agent O. Alla stjärnorna i ensemblen är bra och jag blev lite överraskad när jag, efter filmen, såg att Rebecca Ferguson var med. Jag kände inte igen henne. Min självklara favorit blir dock Pawny (eller Steve). Alltid den udda karaktären.

Filmen är inte alls så usel som filmsajternas/kritikernas betyg antyder och jag kan inte låta bli att fundera på om det är samma symptom som för nyinspelningen av Ghostbusters. Är det för att en av männen är en kvinna månne? Det här är inte sämre än någon av de tidigare filmerna, förutom den första då.

Men in black: International är väldigt underhållande, i nästan samtliga 114 minuter. Jag funderade faktiskt på att sätta en fyra i betyg, men det hade nog varit lite orättvist mot andra fyror. Dock kan jag definitivt tänka mig att se den igen.



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 89 891 betyg).
IMDb hade den 5,6 i genomsnitt (beräknat på 113 020 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar