lördag 19 november 2022

Bok: Stockholmspesten av Sofia Albertsson

Författare: Sofia Albertsson
Titel: Stockholmspesten
Genre: Skräck
Antal sidor: 288
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Swedish Zombie
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2018
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 29 oktober 2022




Första meningen: Hon stod på Kungsbron och tittade ner på rälsen, sju tåg stod stilla.

Baksidetext
Stockholm plågas av ständiga strömavbrott, vattnet har surnat och lokaltrafiken är utslagen. Det ryktas om att något finns nere i tunnelbanesystemets svarta gångar som sträcker sig under hela staden, och i jorden under stockholmarnas fötter gror något fruktansvärt. Det ryktas om en smitta som har börjat infektera människorna. Om nätterna sänder en okänd radiostation kodade meddelanden. I ett surrealistiskt rum i berget under Södersjukhuset fraktar mystiska väsen hundratals döda människor – de ska få ett nytt syfte i Stockholm. Långsamt börjar staden förlora sitt grepp om en vardag som blir allt mer skrämmande och mardrömslik. Elin, Martin och Annelie hör till de tusentals som bestämmer sig för att stanna kvar i den angripna staden, ett beslut de flesta kommer att ångra innan vintern är över.

Min kommentar
Stockholmspesten kom som en återupplivningspresent när Swedish Zombie bestämde sig för att börja med sina nyhetsbrev igen. Jo, jag vet att det var väldigt längesedan, men det kan bli så där ibland. Trots att man egentligen är rejält nyfiken på boken. När läsningen i oktober gick undan så blev det tid över och då bestämde jag mig för att inspireras av skräcktober.

Det finns väldigt mycket som är oklart i den här historien. Missförstå mig rätt, jag gillar ovisst, men här blir det bara förvirrande. Det är svårt att förklara, men på något sätt så måste det finnas max ett par klara alternativ. Här blir jag inte klok på någonting. Händer det eller ej? Det är för många sidohistorier som inte är i närheten av att förklaras. Uppenbarligen befinner vi oss en bit in i framtiden också, men framgår inte när. Ungefär en tredjedel in så nämns i alla fall 2027 som "ett tag sedan".

Berättandet är forcerat och det gör mig stressad, nästan andfådd. Det hjälper inte heller till att texten är underlig formaterad. Nya stycken finns inte där de borde finnas, vilket gör läsningen ryckig och utan flyt. Huvudpersonen kan i ena stunden vara hemma i lägenheten för att i nästa vara på kontoret. Det där med tid som går är för övrigt mycket rörigt. Ibland verkar det ha gått lång tid, men man får ingen uppfattning om tid som går. Det tycks ha gått nästan ett år i boken.

Hela tiden saknas det information. Det känns nästan som att saker har redigerats bort, men tillhörande, senare bitar, ligger kvar. Till exempel nämns två namn i början av boken, men det är inte förrän långt senare som man får veta vilken relation de har till Elin. Boken är för övrigt uselt korrekturläst, om alls. Det hjälper inte heller till. Jag blir inte klok på varför de skumma typerna agerar som de gör. Eller ens vilka de är. Och vad hade den där radiostationen med något att göra? Det blir inte läskigt utan bara konstigt.

Jag förväntade mig en ren skräckhistoria, men fick en erotisk roman. Kanske inte i stället, men blandat. Det är två genrer som inte blandar sig speciellt väl i min värld. Kanske hade detta gjort sig bättre i novellformat för jag tycker inte riktigt att historien räcker till en roman. Det blir väldigt mycket samma sak, det står och stampar och jag kommer liksom inte vidare. Ibland är det tajtare och då blir det genast mycket bättre. Ibland glimmar det till av humor och då tycker jag det är riktigt bra.

Stockholmspesten tar ordentlig fart mot slutet och blir spännande. Tack vare det så blir det en trea i betyg. Det känns som en allegori för något. Vad vet jag inte. Speciellt läskigt tycker jag i alla fall inte att det här var, det enda som gjorde mig orolig var katten.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,37 i genomsnitt (beräknat på 76 betyg).
Jag ger den 3,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Stockholmspesten: I bokhyllan, Bokdivisionen och Nerdreadingbooks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar