onsdag 9 november 2022

Bok: Bilder av henne av Karin Slaughter

Författare: Karin Slaughter
Titel: Bilder av henne
Genre: Thriller
Antal sidor: 525
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Pieces of her
Översättare: Villemo Linngård Oksanen
Serie: Andrea Oliver 1
Förlag: HarperCrime
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2019
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 16 oktober 2022




Första meningen: I åratal, även medan hon fortfarande älskade honom, hade en liten del av henne hatat honom på det där barnsliga viset som man avskyr något man inte kan kontrollera.

Baksidetext
Andrea vet allt om sin mamma Laura: Hon vet att hon har bott hela sitt liv i den lilla kuststaden Belle Isle, där alla känner alla. Hon vet att hennes mamma inte har några som helst hemligheter. För vi känner ju alla våra mödrar utan och innan. Eller?

Men en dag, under en vanlig shoppingtur i gallerian, tar bådas liv en våldsam vändning. En ung man attackerar utan förvarning flera människor och Laura är den som oskadliggör honom på ett oroväckande kallblodigt sätt. Med ens riktas polisens misstankar från mannen mot Laura. Har Andreas mamma gjort sig skyldig till mord? Vem är hon egentligen?

Andrea tvingas ge sig av på jakt efter svar. Ett sökande som för henne över hela USA och trettio år tillbaka i tiden, till en tid när Laura hade ett annat namn och levde ett helt annat liv.

Min kommentar
För några år sedan var det ganska vanligt att det dök upp överraskande recensionsexemplar från lite olika förlag. När Bilder av henne hittade hem till mig som ett sådant så hade jag bara läst en enda bok av Karin Slaughter, som jag tyckte om väldigt mycket. Sedan dess har det bara blivit ytterligare en bok. Läst. Dock har det inhandlats en hel del fler. När jag såg att den här boken hade blivit en TV-serie så fick den flytta fram till den prioriterade hyllan och i oktober, när läsningen gick som på räls (kan man säga så nu för tiden?) så plockade jag äntligen upp den.

Jag är ju ingen expert på Karin Slaughter, men de två böcker jag läst innan var synnerligen råa och brutala. Denna känns inte riktigt lika brutal, men den är fortfarande ganska rå. Det är ändå inget frossande i utstuderat våld, det finns inte där för sin egen skull utan det som krävs för historien. Lite överraskad blev jag när jag upptäckte att detta tydligen är första delen i serien om Andrea Oliver.

Det är förvånansvärt få karaktärer inblandade, speciellt som det då är två olika tidstrådar. En del av personerna förekommer i båda, vilket skulle kunna göra det rörigt, men det blir det aldrig. Det är väldigt tydligt när man är och vem man följer. Andrea är den som man hänger med allra mest. Hon känns väldigt mycket yngre än sina 31 år och jag får ofta påminna mig om hur gammal hon faktiskt är. Hon gör val som jag kanske inte hade gjort och hon känns en aning naiv. Hon verkar inte ha något konsekvenstänk överhuvudtaget. Nu är det ju en märklig situation hon befinner sig i och det kan ju förklara märkligt agerande.

Som så ofta i böcker nu mer så är det två olika tidstrådar här; en nutid (2018) och en dåtid (1986). Jag tror mig ganska snabbt förstå hur då och nu hänger ihop. Det visar sig att jag hade rätt. I båda trådarna kommer det fram information, pö om pö. Inget avslöjas egentligen på något dramatiskt sätt, som något omvälvande. Ofta kommer det bara i en liten bisats. För mig funkar det här väldigt bra. Bättre än bra, faktiskt. Jag är inte mycket för stora och lite överdrivna gester och mig berör det mycket mer när det bara konstateras lite torrt, i förbigående. Ibland funderar jag på om vissa saker verkligen är logiska. Det känns som att jag blir överbevisad varenda gång.

Bilder av henne är en komplicerad historia, men på ett mycket okomplicerat sätt. Det var väldigt svårt att lägga ifrån sig boken innan den var slut. Jag ville hela tiden läsa vidare och om jag var tvungen att sluta så längtade jag tillbaka.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,83 i genomsnitt (beräknat på 86 114 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Bilder av henne: Ewelinas bokblogg, hyllan och Romeo and Juliet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar