måndag 21 november 2022

Film: Jurassic World Dominion (2022)

Titel: Jurassic World Dominion
Originaltitel: Jurassic World Dominion
Genre: Action
Regissör: Colin Trevorrow
Manus: Emily Carmichael, Colin Trevorrow, Derek Connolly
Skådespelare: Bryce Dallas Howard, Chris Pratt, Sam Neill, Jeff Goldblum, Laura Dern
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 161 min (extended version)
Serie: -
Såg den på blu-ray 28 oktober 2022




Handling
Fyra år efter att Isla Nublar förstörts lever - och jagar - dinosaurier i människors närhet över hela världen. Denna bräckliga balans kommer att omforma framtiden och avgöra, en gång för alla, om människor kommer att förbli de främsta rovdjuren på den planet som de nu delar med historiens mest skrämmande varelser.

Min kommentar
Jodå, så atte ... det blir några köpefilmer i några veckor här. För mig är det helt omöjligt att motstå Jurassic World Dominion. Jag älskade verkligen den första filmen, den där gamla alltså, som kom för nästan 30 år sedan. Det fanns egentligen inget annat alternativ än att köpa den.

Lite förvånad blev jag när jag såg betyget på filmsajterna, nu när jag skulle skriva ihop det här inlägget. Jag kan inte låta bli att fundera över vad andra egentligen förväntar sig när de väljer att titta på en sådan här film. Själv förväntade jag mig - och ville även ha - en dinosauriefilm, med massor av action och fräcka effekter. Det var vad jag fick. Nästan exakt.

Som vanligt så blev jag förvirrad i början, när jag trodde att jag inte kom ihåg något av förra filmen. Det gjorde jag. Visade det sig. Däremot verkar kanske inte manusförfattarna komma ihåg. Det känns lite som att upplägget från Fallen Kingdom inte fortsätter här. Eller jo, filmen börjar med en storyline, den som eventuellt kunde ha varit fortsättningen, men det blir en helt annan historia en bit in. Det mest märkliga är nog ändå att det är status qou när filmen är slut. Allt är som det var från början.

Det jag saknar här är humorn. Den har ju alltid legat och pyrt i bakgrunden, åtminstone i de fyra första filmerna. Nu blir det inte mycket utrymme för ironiska kommentarer, vilket är synd. Jag fortsätter att hävda att det inte går att göra en seriös film på det här temat. Ändå tänker jag att jag vill klaga lite på det ologiska i velociraptorernas snabbhet. Claire kunde precis hålla undan när hon sprang. Det kunde Owen också. På motorcykel. Och ett startande flygplan.

Nostalgifaktorn blir stor när original-trion samlas igen. Jag blev så förtjust att jag började stamma. Skådespeleriet är som förväntat, tycker jag. Det går liksom inte att uttala sig om trovärdighet i en film om dinosaurier som lever samtidigt som människan. Jag hade kunnat tro på det. Sam Neill kan lyfta vilken film som helst i alla fall. Liksom Chris Pratt.

Jag valde att se extended version av Jurassic World Dominion, runt 14 minuter längre än theatrical version. Den kändes lång, men inte för lång. Påkostad kändes den också, i alla fall visuellt. Manuset ... kanske inte så mycket. Alla dinosaurier kända för människan, och några till, kastas in. Som att detta är sista filmen. Jag hoppas det, för nu räcker nog inte historierna till mer.



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 212 720 betyg).
IMDb hade den 5,7 i genomsnitt (beräknat på 144 713 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar