måndag 14 november 2022

Film: Pinocchio (2022)

Titel: Pinocchio
Originaltitel: Pinocchio
Genre: Äventyr
Regissör: Robert Zemeckis
Manus: Robert Zemeckis, Chris Weitz, Carlo Collodi (bok)
Skådespelare: Benjamin Evan Ainsworth (röst), Tom Hanks, Joseph Gordon-Levitt (röst), Kyanne Lamaya, Cynthia Erivo
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 112 min
Serie: -
Såg den på Disney+ 23 oktober 2022



Handling
En sen kväll i en liten italiensk by tar sig Benjamin Syrsa in i den gamle träsnidaren Geppettos hem. Geppetto har just blivit färdig med sitt senaste verk: en marionett som han döper till Pinocchio. Innan han går och lägger sig vänder han sig mot stjärnhimlen och uttrycker en önskan.

Min kommentar
Det blev en söndagsfilm också, den här helgen när vi var helt slut efter ett födelsedagskalas. Och vad passar väl bättre som söndagsmatiné än en Disneyfilm? Den nya Pinocchio hade jag ju sett en del om och den fick det alltså bli.

Rent generellt så är jag inget fan av re-makes eller att man bara gör samma sak, men med ny teknik. Själva sagan har jag inte i så färskt minne att jag kan säga hur mycket och vad som har ändrats. Jag minns grundbitarna och de är där allihop. Originalfilmen vet jag inte ens om jag har sett. Kanske är det därför som jag inte sågar den här filmen längs med fotknölarna, som "alla andra". Eller så beror det helt enkelt på att jag, tack vare min ålder, kan se en hel del likheter med dagens verklighet. Lite metaforiskt så där.

Det är inte ofta jag ser en film med både riktiga människor och icke-verkliga figurer, samtidigt (kallas tydligen live-action). Kanske var det Vem satte dit Roger Rabbit? från 1988 som var senaste gången (nej, så kan det väl ändå inte vara). Det måste vara svårt att agera mot något som inte finns där. I vilket fall så är det otroligt imponerande och helt sömlöst. Ganska mycket förvånad blir jag också över att det är Robert Zemeckis som regisserat (för övrigt även Roger Rabbits regissör).

Eftersom jag inte var medveten om att det skulle finnas riktiga skådespelare med här så blev jag först nästan paff över hur lik Tom Hanks Geppetto var. Nu var det ju inte så konstigt, eftersom det ju faktiskt var han. Och Tom Hanks är verkligen Geppetto. Tyvärr så har han en alltför lite roll enligt mig. Pinocchio själv görs av Benjamin Evan Ainsworth, som jag inte hört eller sett i något annan tidigare. Han gör det bra. Katten Figaro är min favorit. Så klart.

Jag är ganska säker på att jag förstår vad Pinocchio vill förmedla, budskapet. Den är nämligen lite moderniserad, för att bättre passa vår tid. Snygg är den också, tycker jag. Tyvärr så upplever jag filmen lite väl lång och den känns för utdragen. Det är mycket samma sak som händer. Och så undrar jag lite över Pinocchio. Han verkar ha en hyfsat bra moralisk kompass redan från början. Han är vare sig ond eller elak. Bara naiv.



Letterboxd hade den 2,0 i genomsnitt (beräknat på 43 641 betyg).
IMDb hade den 5,1 i genomsnitt (beräknat på 29 824 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar