måndag 21 november 2022

TV-serie: The terminal list (2022)

Titel: The terminal list
Originaltitel: The terminal list
Genre: Thriller
Skapad av: David DiGilio. Jack Carr (bok)
TV-bolag: Amazon Prime Video
Skådespelare: Chris Pratt, Constance Wu, Taylor Kitsch, Jeanne Tripplehorn, Riley Keough, Matthew Rauch
Premiär: 2022-07-01
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: 53-67 min
Såg den på Amazon Prime Video oktober-november 2022



Handling
Örlogskapten James Reece bestämmer sig för att hämnas mot de mörka krafter som ligger bakom mordet på hela hans pluton. Fri från militärens kommandostruktur tillämpar Reece de lärdomar han har lärt sig från nästan två decennier av krigföring för att hitta de ansvariga.

Min kommentar
Chris Pratt blev ju en omedelbar favorit när vi (jag) såg Guardians of the galaxy och jag ska inte säga att jag tittar på allt han gör, automatiskt, men The terminal list blev jag ju så klart nyfiken på när den dök upp på min radar.

Egentligen så hade jag inte tänkt se den här serien, eftersom det från början bara hördes en massa negativt om den. Det här ändrade sig efter ett tag och blev helt tvärtom. Så när vi skaffade Amazon Prime Video, igen, så stod den överst på listan. Nu när jag skulle skriva ihop det här inlägget så inser jag att det verkar som att "riktiga" recensenter inte gillar den, men "vanliga" människor gör det. Jag är stolt över att höra till den senare kategorin.

De två första avsnitten var så röriga, och lite sega och långsamma också, att det inte alls lockade att fortsätta titta. Det dröjde så länge att jag kände mig tvungen att se om dem (de var faktiskt lika röriga då). Sedan övertygade jag sambon om att vi skulle fortsätta se och, minsann, redan i det tredje avsnitten tar det ordentlig fart. I början var det lite osäkert om Reece hade rätt eller om han bara hade hjärnspöken. Jag bestämde mig för vilken linje jag skulle hålla, sedan var det bara att åka med.

Jag vet inte om det var meningen eller om min magkänsla bara är lyhörd, men det var en karaktär som var lite off. Redan första gången h*n dök upp. Sambon tyckte att jag var paranoid (mer än vanligt) när jag sa det, men det var faktiskt rätt. Konspirationsteorierna flödar och många frågor blir det. Alla besvaras, så vitt jag kan se. Och våldet, sättet Reece hämnas på, eskalerar för varje gång.

Glädjande nog så kan Chris Pratt inte bara spela en rolig figur, detta är en riktig karaktärsroll. Även om han mest är sammanbiten och tyst. Han gör det i alla fall mycket bra. Constance Wu balanserar Chris Pratts sammanbitna och tysta karaktär, genom att vara pratglad och utåtriktad. De kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt.

The terminal list är en snårig och komplicerad historia, men ändå rättfram och enkel. Uppenbarligen är den också en vattendelare. Jag tyckte att det ju var helt säkert att det inte skulle (kunde) bli fler säsonger av den här serien, men den står inte som avslutad. Och självaste Chris Pratt har tydligen sagt att fans inte behöver vara oroliga.



TV Time har serien 9,74 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,0 i genomsnitt (beräknat på 86 384 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar