onsdag 8 mars 2023

Bok: Bokskåpets hemlighet av Frida Skybäck

Författare: Frida Skybäck
Titel: Bokskåpets hemlighet
Genre: Feelgood
Antal sidor: 268
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: LB Förlag
Utgivningsår: (original) 2020 (min) 2020
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 31 januari 2023




Första meningen: Anna stirrar på sig själv i spegeln.

Baksidetext
I ett gammalt bokskåp i mormors slitna stuga hittar Rebecka en dagbok och en samling brev från 1940-talet och det visar sig snart att hennes familjehistoria är mer komplicerad än hon trott. Vad är det för mörka hemligheter som hennes älskade mormor Anna har dolt under alla dessa år?

Rebecka har flytt sin trasiga familjesituation och inte träffat sin mamma på flera år, men när mormor hamnar på sjukhus återvänder hon motvilligt till Skåne. I breven och dagboken får en berättelse från andra världskriget liv. Den unga Anna är förälskad i Luca och beredd att riskera allt när han ber henne om hjälp med att smuggla danska judar över sundet, omedveten om att ingripandet kommer att förändra deras liv för alltid.

Rebecka läser andaktsfullt och inser att hon inte är den enda som behöver försonas med sitt förflutna. Men finns det fortfarande tid nog för familjen att hitta tillbaka till varandra?

Min kommentar
Sådant som händer när man är på läsretreat ... man läser man ut alla fysiska böcker man har med sig och nästa bok man har tänkt läsa finns inte som e-bok på Storytel. Vad gör man då? Man går så klart vidare i kön och eftersom jag hade läst ganska mycket tungt och mörkt tänkte jag att något upplyftande kunde vara på sin plats. Bokskåpets hemlighet blev det då.

Som vanligt, tror jag, så finns det två olika trådar här. En historisk och en nutid. Den historiska är så berörande och även en intressant bit av vår historia. Det är tur att det fanns folk som gjorde bra saker i Sverige under andra världskriget. Jag kände till den, men jag visste inte att det fanns ett monument i Helsingborg så det blir att gå förbi där nästa gång jag besöker stan.

Jag inser att min irritation lite drabbar fel person, men Rebecka gör mig otroligt irriterad. Hon verkar inte alls ha uppfattat att i ett förhållande så är man där för varandra. Det ska alltså fungera åt båda hållen och är inte meningen att hon hela tiden ska vara där för sin odräglige fästman, men han aldrig för henne. Hon verkar ha väldigt låga krav. På det mesta. Och så kan jag tycka att Rebecka kanske borde ta sig tid att bo för sig själv ett tag. Reda ut vem hon är och vad hon vill. Inte kasta sig in i ett nytt förhållande. Bara för att det hör till genren så behöver jag inte tycka om det. I övrigt så är katten min favorit. Inte heller helt oväntat kanske.

Den romantiska nutidstråden förtjänar ett eget stycke, tycker jag. Jag har så svårt för den, vilket kanske är högst väntat. Inte behöver väl all feelgood innehålla en kärlekshistoria? Framför allt inte en som är så extremt förutsägbar (och faktiskt även lite krystad). Redan första gången han dök upp förstod man ju precis hur det skulle sluta. Jag förstår att många vill ha med den biten, men själv tycker jag att den är onödig. Boken hade klarat sig utmärkt utan den. Dessutom finns ju en romantisk vinkel i den historiska tråden.

Det finns en hel del mellan raderna här, saker om Rebeckas liv som inte berättas i klartext. Det som egentligen förklarar varför Rebecka är som hon är. Rebeckas relation med mormor Anna är så fin och jag kommer på mig själv med att önska att jag hade växt upp med en mormor närvarande. Jag blir så ledsen när Rebecka kommer till mormors stuga och upptäcker hur det ser ut där. En del av karaktärernas val/agerande förstår jag inte och kanske då främst varför Camilla blev så arg på sin mamma. Inte var väl det något att säga upp bekantskapen för? Det Anna gjorde var väl inte helt okej, men förståeligt. 1943.

Tematiken i Bokskåpets hemlighet är samma som i Frida Skybäcks tidigare böcker. Det handlar om kvinnor, relationer och familjehemligheter. Om vad som egentligen är viktigt i livet. Och det är inte karriär och/eller pengar. Den är kanske inte en klockren fyra, men den får det ändå. Jag känner mig generös och den får det bara tack vare den historiska tråden och den fina relationen mellan Rebecka och hennes mormor. Ja, egentligen för allt utom den där kärlekshistorien i nutidstråden.

Goodreads hade den 3,60 i genomsnitt (beräknat på 590 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Bokskåpets hemlighet: Lottens bokblogg, Vargnatts bokhylla och Marias bokhylla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar