tisdag 28 mars 2023

Tisdagstrion: Brev & dagböcker

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Brev & dagböcker

Här hade jag faktiskt en del självklara att välja mellan så alla fick inte vara med.

1. Dagboken jag aldrig skrev av Jessika Devert är en fantastiskt rolig historia om en kvinna på (nästan) 50 år, som av sin dotter har fått uppdraget att skriva dagbok. Det har kommit en bok till om samma kvinna och den är faktiskt ännu bättre.

2. PS: Jag älskar dig av Cecelia Ahern är en så otroligt sorglig historia, men ändå hoppfull, om brev från andra sidan, skulle man kunna säga. Filmen är också bra, men knappt lik boken.

3. Gone girl av Gillian Flynn kanske är oväntad i det här temat, men den är faktiskt skriven i dagboksform.

25 kommentarer:

  1. Gone Girl har jag läst. Spännande och otäck, vill jag minnas, men jag kommer inte alls ihåg attdenatt är skriven som en dagbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ha svårt för dagboksform så jag noterade det 🙂

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, till och med båda hennes dagboks-böcker har jag läst.

      Radera
  3. Gone Girl blev en riktigt bra film, blir sugen på att läsa boken bakom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker boken och filmen var ungefär lika bra.

      Radera
  4. Jag minns inte heller att Gone Girl var skriven i dagboksform, men jag brukar ha svårt att minnas detaljer från böcker jag läst. Jag älskar filmen Ps. I love you, boken kom jag inte ens igenom troligtvis för att filmen var så inpräntad hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade lite problem med boken PS: Jag älskar dig för jag såg ju filmen först och boken var kanske inte en helt annan historia, men väldigt olik.

      Radera
  5. Gone girl är den enda av dina jag läst/sett på film. Ahern känner jag till, men Devert har jag aldrig hört talas om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, har du lyckats missa Deverts dagboks-böcker 😲

      Radera
  6. "Gone Girl" tänkte jag aldrig på, men en bra bok är det!

    SvaraRadera
  7. Jag känner igen filmtiteln PS. Jag älskar dig, men minns inte om jag sett den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligen hette filmen PS. I love you!

      Radera
    2. Jodå, det är den filmen 🙂

      Radera
  8. Jag skrev att jag inte gillade denna typ av böcker och så har jag läst både ettan och trean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar också ha svårt för dagböcker och brev, men dessa har funkat.

      Radera
  9. PS. I love you var en bok och film jag också gillade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte nog filmen var lite bättre, men det beror nog på att jag såg den först.

      Radera
  10. PS. I Love You och Gone Girl har jag både läst och sett som film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt två exempel på där man har lyckats riktigt bra med filmatiseringarna.

      Radera
  11. Gone Girl har jag sett som film, men inte läst boken. Tyckte Rosamund Pike var väldigt bra i rollen som Amy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att kolla vad jag tyckte om filmen och uppenbarligen så tyckte jag inte Rosamund Pike var bra.

      Radera
  12. Gone Girl mindes jag inte alls som en dagbok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amys historia fick man via dagboksanteckningar. Jag reagerar ofta på hur detaljerade andras dagböcker är, med varenda konversation ordagrant 🤔

      Radera