lördag 31 juli 2021

"Dagboken jag aldrig skrev" av Jessika Devert

Författare: Jessika Devert
Titel: Dagboken jag aldrig skrev
Genre: Feelgood
Antal sidor: 287
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Printz Publishing
Utgivningsår: (original) 2021 (min) 2021
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 15 juli 2021




Första meningen: Idag fick jag en dagbok av min dotter.

Baksidetext
Tänk att du en dag får en dagbok av din dotter. Hon är drygt tjugo år gammal och nyfiken på hur det egentligen är att vara femtio. Du lovar att du ska skriva, åtminstone någon gång i veckan. Men vad finns det egentligen att skriva om? Hur spännande kan det vara att följa en femtioårig kvinnas liv i Göteborg? Det blir mot alla odds ett fullspäckat år – som innefattar både livsbejakande vinkvällar i Göteborg och meditationsläger på Österlen. Klimakterievallningar och läkarjobb på Sahlgrenska. En trygg sambo och en tjugo år yngre (skitsnygg) AT-läkare. Och så var det det där med relationen till mamma och syrran … Det är inte helt okomplicerat att vara mitt i livet.

Min kommentar
När vi åker på vårt årliga besök i Göteborg så tar jag alltid med mig en bok som utspelar sig där. Dagboken jag aldrig skrev hade jag som backup-plan, om utifall att jag skulle behöva ytterligare en. Många av de bokbloggare jag följer hade läst och gillat så jag var väldigt nyfiken på den. Tack och lov så behövde jag en bok till och fick läst den på plats.

När jag börjar läsa så kan jag inte låta bli att skratta. Den börjar nämligen på Mr Cake, som jag besökte bara dagen innan. Det är inte den enda plats som förekommer i boken och jag njuter med varenda cell i min kropp av att vandra runt i Göteborg tillsammans med denna namnlösa (nästan) 50-åriga kvinna. Jag känner till i stort sett alla platser och gator. I vissa fall så har jag precis varit på samma ställe.

Redan efter bara några sidor så har det blivit många leenden. Det är så otroligt mycket jag känner igen, som det göteborgska att hitta på andra namn för platser. Något jag har kommit att sakna. Även om det är mycket jag kan relatera till så finns det lika mycket som jag inte känner igen. Som mormorsnoja, klimakteriebesvär och bortskämda bonusbarn, men ja, jag har en del av det i min närhet. Dock kan jag inte alls känna igen hela situationen med Hampus. Jag hade helt klart inte uppskattat en person som han på jobbet. Och absolut inte om jag var chef över honom.

Det finns en hel del tankar här som förmodligen, enligt en del, är mer eller mindre förbjudna. Själv tycker jag att det är befriande att läsa om någon som inte bara har det alldeles rosaskimrande och perfekt. Här finns många vardagliga och aktuella problem/företeelser och så här ser väl livet ut för de flesta av oss. Kanske inte alla delar samtidigt, men tillräckligt många för att igenkänningen ska bli stor. Och inte en fnittrig, flamsig, naiv (ung) kvinna så långt ögat kan se. Det som det däremot finns, till skillnad från andra böcker i den här genren, är vanliga, normala män. Som inte beter sig som svin. Karaktärerna är i allt väsentligt väldigt trovärdiga.

Boken är väldigt lättsam och underhållande, men som grund finns allvaret och allt berättas med en stor dos humor. Det blir en riktigt bra blandning. Det är lite oklart om jag tyckte att den var så kul för att den är göteborgsk och rolig per definition. För mig. Eller om det är för att jag ibland kunde känna igen mig i denna namnlösa kvinna på nästan 50 år. Eller om den helt enkelt bara är rolig på riktigt.

Dagboken jag aldrig skrev är upplyftande fri från de klyschor som brukar finnas i feelgood. Det är knappt så att jag vill beskriva den som det, även om den får mig att må bra. Den är mer en levnadsbeskrivning av en (nästan) 50-årig kvinnas liv under ett alldeles vanligt år. Det här är helt klart en författare jag ska hålla ögonen på.

Goodreads hade den 3,26 i genomsnitt (beräknat på 124 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Dagboken jag aldrig skrev: Stories from the city, stories from the sea, enligt O och What You Readin?.

4 kommentarer:

  1. Kvinna 50+ och Göteborg. Nej, den här måste jag läsa. Och så har jag just kollat var Mr Cake i Gbg ligger (har varit i Sthlm) ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ganska mycket igenkänning här. Om inte från ens eget liv så från andras. Då har du i alla fall varit på Mr Cake, det här var mitt allra första besök 😁

      Radera
  2. Den här ska jag läsa! Frågan är bara när? Men som 49-åring ett kort tag till så borde jag prioritera den nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är oerhört snabbläst. Om jag inte hade varit ute och sprungit runt i stan så skulle jag nog ha kunnat läsa ut den på en dag 😁

      Radera