lördag 17 juli 2021

"Du behåller din plats i kön" av Martin Wänerholm

Författare: Martin Wänerholm
Titel: Du behåller din plats i kön
Genre: Drama
Antal sidor: 191
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Martin Wänerholm förlag
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2013
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 28 juni 2021




Baksidetext
Vad gör du när du hamnar i telefonkö? Eller när det är reklam mitt i filmen på tv? Sitter du bara där och väntar? Eller kanske du är småbarnsförälder som aldrig hinner läsa en hel roman? Då finns den här boken. Med en text för varje liten paus som kan uppstå i ditt liv.

51 korta berättelser om en kråkas innersta önskan, världens konstigaste inbrott, vad som händer när John Blund somnar eller hur dödens chaufförer kör sportbil. Texter med både allvar och glimten i ögat. Från det absurda till barns tankar om döden. Något för alla kan man säga.

Den här boken är sorterad efter hur många samtal du har före dig i telefonkön. Du kan också läsa den i nummer- eller bokstavsordning. Eller utifrån ett tema som till exempel kärlek, längtan eller tåg.

Min kommentar
Du behåller din plats i kön är ett av mina allra största dåliga samveten i hyllan och har varit det i många år nu. För sju(!) år sedan vann jag den i en utlottning på Goodreads och från början hade jag nog tänkt att läsa den som den är tänkt att läsa; när man väntar i telefonkö. Men det gör jag ju nästan aldrig. Alltså har den blivit stående oläst. 2021 verkar bli året då det rensas bland det här böckerna (i betydelsen att jag läser dem, alltså) så när jag behövde en novellsamling åkte den äntligen fram.

Det börjar så väldigt bra, med tema 1. De är mycket fyndiga, ofta med en rejäl knorr i slutet (något som för övrigt är generellt för nästan alla novellerna). De triggar igång min fantasi och är riktigt bra.

Efter tema 1 så blir novellerna, ofta, för korta. För mig blir det som om många av dem är några hoprafsade meningar, utan mening. Lite som one-liners (och ibland funkar det även här, precis som "riktiga" one-liners). Förmodligen är de resultatet av en lång tankebana, som jag tyvärr inte har fått ta del av. Över varje ny novell står en mening, som jag inte alls förstår. Den verkar i alla fall inte höra till novellen. För mig blir det här en lös tråd.

Ganska många sidor ägnas åt innehållsförteckningar, på många olika sätt. Man kan läsa boken efter antal samtal före (eller hur lång tid man har på sig), i bokstavsordning, i nummerordning eller, varför inte, den klassiska ordningen; från början till slut. Det påstås vara 52 noveller här, men hur jag än räknar så blir det 51. När jag kollar i nummerordning så blir det dock 52 och då finns det en som heter precis som boken och den ska finnas alldeles i början. Det gör den inte.

Du behåller din plats i kön innehåller 51 noveller på lite drygt 180 sidor. En del är tankeväckande, en del är roliga, en del är bara konstiga. Allt är precis som det ska vara alltså.

Goodreads hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 1 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Du behåller din plats i kön: Jag kan tyvärr inte hitta någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar