måndag 5 juli 2021

TV-serie: Katla #1 (2021)

Titel: Katla
Originaltitel: Katla
Genre: Fantasy
Skapad av: Sigurjón Kjartansson, Baltasar Kormákur
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Guðrún Ýr Eyfjörð, Íris Tanja Flygenring, Ingvar Sigurdsson, Aliette Opheim, Þorsteinn Bachmann
Premiär: 2021-06-17
Produktionsland: Island
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Netflix juni 2021




Handling
Vulkanen Katla har sprutat ut lava och aska i ungefär ett år. Den lilla byn Vik, som ligger strax nedanför vulkanen, är helt täckt av aska och är en mycket ohälsosam plats att leva på, men trots det väljer ett fåtal människor att bo kvar vid den aktiva vulkanen.

Trots vulkanen vid byns kant är den lilla byn relativt stilla och sömnig – tills en dag då en kvinna kommer gåendes från vulkanen.

Min kommentar
Island har alltid fascinerat mig, ända sedan jag var liten. Så fantastiska sagor kommer därifrån. Därför blev jag ju genast lockad när jag såg att Netflix hade producerat en isländsk originalserie. Katla hamnade direkt överst på listan.

Första avsnittet bådar väldigt gott. Bland annat så är miljön helt otrolig och fotot är riktigt snyggt. Det kändes som att vara tillbaka på Island. Minus askan. Men floden som de måste ta färja över hade svämmat över, på grund av att Katla hade fått lite hicka, när vi var där. En bro hade rasat så vi kunde inte ta vägen, utan fick åka "bakom bergen". Alldeles i närheten av Katla. Det var lite speciellt att se serien bara tack vare det.

Efter att par avsnitt så blir det mest bara konstigt. Jag får känslan att den inte riktigt vet vad den vill vara; drama, science fiction, fantasy... och den försöker för mycket. Det spretar åt alla håll och kanter. Jag känner mig till och med tveksam till om manusförfattaren vet var det ska ta vägen. Det är inte så att jag måste förstå allt, men någon sorts logik vill jag ha. Måste jag ha.

Rent generellt så beter sig folk fullständigt orealistiskt, inte hur de reagerar. Det kan jag köpa. Problemet är frågorna de ställer. De är helt uppåt väggarna och inte alls de jag hade ställt. Jag blev så otroligt frustrerad. Och att någon inte skulle se att en person har åldrats 20 år, från 30+ till 50+... nej, det är inte rimligt någonstans. Man kan liksom inte bygga en hel handling eller spänning/mysterium på att folk beter sig ologiskt.

Slutet blev lite bättre igen. Man försökte i alla fall presentera en teori, även om jag inte tycker att den håller fullt ut. Det är mer filosofi än logik och jag har fler frågor än svar.

Jag tycker hela säsongen kunde ha kortats ner, för det är väldigt långdraget och det håller inte hela vägen. Man liksom krattar manegen, men huvudnumret startar aldrig. Katla slutar i alla fall med ett upplägg för en andra säsong, men själv skulle jag älska om man vågade låta det sluta så här. Det vore ett fantastiskt fantasieggande och öppet slut.

Säsongsavslutning, utifall att: [spoiler]Alla "falska" karaktärer dör, på olika sätt. Björn stannar kvar hos þor. Den riktiga Gunhild är på väg hem till Sverige. I sista klippet får man se ett helt gäng komma gående från Katla.[/spoiler]



TV Time har serien 9,34 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,1 i genomsnitt (beräknat på 4 730 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar