måndag 26 juli 2021

Film: Superintelligence (2020)

Titel: Superintelligence
Originaltitel: Superintelligence
Genre: Komedi
Regissör: Ben Falcone
Manus: Steve Mallory
Skådespelare: Melissa McCarthy, Bobby Cannavale, James Corden, Brian Tyree Henry, Ben Falcone
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 106 min
Serie: -
Såg den på HBO 9 juli 2021





Handling
Carol Peters, "Den mest medelmåttiga människan på jorden", blir utvald som studieobjekt av en allsmäktig artificiell intelligens, som på ett par dagar ska bestämma sig för om mänskligheten bör förslavas, räddas, eller helt och hållet utrotas. Superintelligensen gör under dessa dagar livet ömsom svårare och ömsom rikare för Carol.

Min kommentar
När jag försökte hitta en serie att titta på så upptäckte jag att Superintelligence var en film. Med Melissa McCarthy. Som jag tycker är underbart rolig, när hon är som bäst, och hyfsat rolig när hon är som sämst. Det hann jag tack och lov inte glömma när fredagen kom och det var dags att se en film. Och vad passar egentligen bättre än att börja semestern med en komedi.

Det är onekligen en kul idé att låta en AI följa den vanligaste personen i... världen? USA?... i några dagar, för att sedan döma hela mänskligheten efter den personen. AI är ju något som fascinerar mig. Liksom mänsklig dumhet. Själva budskapet är bra, tycker jag, men det försvinner dessvärre i bruset.

Halvvägs in i filmen så byter den skepnad och blir en helt annan film. Plötsligt vill den vara alla genrer samtidigt. Det känns lite abrupt, men det funkar hjälpligt. Komedin är riktigt bra, en del skämt är fantastiskt roliga, och det blir en hel del skratt. De flesta andra genrer den försöker med - sci-fi, thriller, drama, katastroffilm - faller ganska platt. Men även som rom-com funkar den väldigt bra. Främst tack vare kemin mellan Melissa McCarthy och Bobby Cannavale. Jag tror på allt de säger och gör.

Tyvärr så blir filmen så där jobbigt hysterisk ibland, som de senaste med Melissa McCarthy har tenderat att bli. Lustigt nog så är hennes man, Ben Falcone, skyldig till alla dessa hysteriska filmer. Jag tycker det är så synd att hon slösar bort sin begåvning på det här. Hon är värd så mycket mer. Jag hoppas verkligen att hon inte är med i dem bara för att vara snäll mot sin man...

Superintelligence är ganska rolig ändå och den är en stunds underhållning. Jag hade föredragit en smartare AI och en smartare film, men det som gör mig riktigt lycklig är referenserna till War games. Och KITT.



Letterboxd hade den 2,2 i genomsnitt (beräknat på 5 381 betyg).
IMDb hade den 5,4 i genomsnitt (beräknat på 7 112 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar