torsdag 8 juli 2021

Hett i hyllan #308

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Och så den sista från sommarrean i juli 2017.
Eugen Kallmans ögon av Håkan Nesser var det självklart att jag skulle köpa.

Håkan Nesser har ju blivit något av en favoritförfattare. Hans böcker är väldigt speciella, på många sätt, och brukar passa mig riktigt bra. Åtminstone efter att jag hade vant mig. När Håkan Nesser skriver deckare så är de så mycket mer än just deckare. För bara någon vecka sedan läste jag en helt lyrisk recension av just den här boken och jag blir mycket sugen på att plocka upp Nesser igen. Jag skulle behöva en riktigt bra bok nu.

Så här står det på baksidan:
Året är 1995. Spelplats: en högstadieskola i staden K- i det inre av Norrland. Huvudrollsinnehavare: ett antal elever, ett par lärare, en kurator. Samt den nyligen avlidne lektorn i svenska – Eugen Kallmann. Vem var han egentligen? Hur står det till med utredningen av hans död?

Det är en tid av främlingsfientlighet. Det ritas skeva hakkors på skolans väggar. Det skrivs hotbrev. I en skrivbordslåda hittar någon lektor Kallmanns efterlämnade dagböcker.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

13 kommentarer:

  1. Hm. Den blir jag nyfiken på.
    http://mosstanten.se/2021/07/08/hett-i-hyllan-113-liten-katekes-for-de-annu-vanmaktiga-och-august-strindbergs-lilla-katekes-for-underklassen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att Håkan Nesser alltid är bra 🙂

      Radera
  2. Nesser har jag aldrig fastnat för. https://eggetbok.blogspot.com/2021/07/hett-i-hyllan-118.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har nog ännu inte läst något av honom som jag inte har gillat 🙂

      Radera
  3. Har läst några av Nessers böcker men inte just den där. Tyvärr funkar inte hans böcker för mig. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2021/07/hett-i-hyllan-308.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har fortfarande några av hans böcker olästa i bokhyllan men är inte precis sugen på att läsa dem just för att de jag hittills läst inte riktigt funkade för mig.

      Radera
    2. Han har ju skrivit lite olika sorters böcker, men de har nog språket gemensamt. Det kan lite bero på vilken bok man har läst.

      Radera
  4. Jag har dessvärre lite svårt för Nessers böcker, men en del gillar jag, förstås. Just den här tror jag inte att jag har gett mig på att försöka läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte påstå att jag har läst allt han har skrivit, kanske är det ett tiotal eller så, men jag tror att jag har gillat alla.

      Radera
  5. Jag tror faktiskt inte jag läst något av Nesser, inte sen jag började blogga i alla fall. Hos mig är det facklitteratur idag: https://bokdivisionen.se/2021/07/08/hett-i-hyllan-rapport-fran-ett-slakteri/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser på tok för lite Nesser, med tanke på att han är en av mina favoriter.

      Radera
  6. Jag har länge tänkt att jag skulle läsa mera Nesser fast det blir aldrig av. Vet i alla fall jag har läst Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, och den gillade jag.
    Min hett i hyllan finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2021/07/hett-i-hyllan-vecka-27-2021.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde ta tag i alla de olästa jag har i hyllan. Det står ett helt gäng där.

      Radera