söndag 4 juli 2021

Smakebit på søndag: Sommaren utan regn

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

En vecka kvar till semestern! Nu går jag på ångorna... skulle man nog kunna säga.

Läsningen går lite trögt just nu och det lite märkliga är att det nog beror på formateringen i boken jag läser just nu. Sommaren utan regn av Maggie O'Farrell är nästan ett enda helt textsjok (en liten överdrift, men knappt några kapitel och i stort sett aldrig nytt stycke) och jag gillar verkligen inte att läsa så. Oftast läser jag bara korta stunder, i alla fall under veckorna, och det lockar inte ett dugg att sluta läsa mitt i ett stycke. I övrigt så är själva innehållet bra.

Min smakebit är från sida 282-283:
Gretta kikar på burken hon håller i handen, som om hon undrar hur den hamnade där.
    Hon tänker inte berätta för dem, för de här barnen hon har. Det är en alldeles för lång historia, det var så länge sedan. Det tjänar inget till att riva upp det förflutna och de skulle ändå inte förstå. De behöver verkligen inte känna till det. Hon fick själv reda på det av en märklig slump, ett sådant där underligt sammanträffande som kan uppstå tack vare den katolska kyrkans långa arm.

19 kommentarer:

  1. trots titeln... tyckte inte titeln stämde

    SvaraRadera
  2. jag läste denna 2014 och jag ser att jag tyckte om den. jag brukar nog gilla Maggie O´Farrell i största allmänhet. tack för smakebit och påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste ut den för en stund sedan och jag gillade innehållet, men formateringen stressade mig.

      Radera
  3. Osäker på om jag läst något av författaren, minnet sviker mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan omöjligt att komma ihåg allt man läser om man inte skriver upp det.

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Tror jag vill läsa den. Har bara läst Hamnet av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan hända att jag vill läsa Hamnet 🙂

      Radera
  5. Jo, men där i smakbiten var ju ett nytt stycke. Men visst, håller med dig, luft i texten gör det mer lättläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... det är inte vad jag kallar ett nytt stycke. Jag vill ha blankrader emellan så det blir tydligt var man slutar. Ett litet indrag är ju omöjligt att hitta när man ska börja läsa igen.

      Radera
  6. Jag kollade upp den här titeln, o jag har läst den, redan 2014 så jag minns den inte, men, jag gav den väldigt högt betyg! Men man gillar ju olika. Tack för smakbit, kämpa på!

    SvaraRadera
  7. Läste denna 2014 o gav den högt betyg, men smaken är som baken! Kämpa på sista veckan, tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade innehållet, men jag har så svårt för att läsa böcker där det inte finns naturliga ställen att pausa på. Det stressar mig när det känns som att jag måste ha minst en timme att lägga på boken, varje gång Det har jag sällan under veckorna.

      Radera
  8. Den boken har jag missat. Jobbigt med alltför stora textsjok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tappar sugen när det ser ut att vara jämntjockt.

      Radera
  9. Sommaren utan regn- titeln låter ju passande den här sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här har det inte regnat speciellt mycket. Tydligen kan vattnet ta slut här i veckan...

      Radera
  10. Jag har inte läst något av henne än men förstått att jag borde!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite så jag kände, men jag vet inte jag. Innehållet var det inget fel på, men det var jobbigt att läsa på grund av formateringen. Eller bristen på det.

      Radera