måndag 12 juli 2021

TV-serie: Alla utom vi #1 (2021)

Titel: Alla utom vi
Originaltitel: Alla utom vi
Genre: Dramakomedi
Skapad av: Erik Johansson
TV-bolag: Discovery Networks
Skådespelare: Alba August, Björn Gustafsson, David Lenneman, Christopher Wagelin, Malin Cederblad
Premiär: 2021-02-12
Produktionsland: Sverige
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 25 min
Såg den på discpvery+ maj-juli 2021





Handling
Det unga paret Hilma och Ola försöker desperat bli gravida. När alla i deras omgivning tycks lyckas med detta och föder barn på mer eller mindre löpande band kämpar de dag och natt. Det blir en känslomässig och ekonomisk berg-och-dalbana och de går igenom allt från pinsamma familjemiddagar, danska spermadonatorer och en omgivning med åsikter om hur "himla enkelt" det är att skaffa barn.

Min kommentar
Det var ganska längesedan jag la märke till serien Alla utom vi och eftersom jag verkligen gillar Björn Gustafsson så åkte den direkt upp på den där vill-se-listan. Som börjar bli lång nu. Min nyfikenhet blev inte mindre när båda huvudrollsinnehavarna var gäster hos Carina Bergfeldt i vintras. Samma dag som serien hade premiär. Det har dröjt ett tag, eftersom serier med avsnitt som är under halvtimmen än så länge endast ses på lunchen, om den äts hemma.

Man kan ju vara lite orolig att det här känsliga ämnet ska skojas bort, men jag tycker de har hanterat det på ett enastående sätt. Det är inte de barnlösa man driver med, utan med alla och allt annat runt omkring. Jag önskar verkligen inte att någon i den här situationen (eller annars heller) har en så läskiga läkare eller barnmorskor eller släkt/vänner.

Jag kan inte alls relatera till den här allt överskuggande önskan att skaffa barn. Trots det så tycker jag att det nästan inte finns någon mer okänslig fråga att ställa till någon, huruvida personen har tänkt skaffa barn snart. Det gör mig alltid lika upprörd. Min igenkänningsfaktor blir i stället den plumpa och okänsliga omgivningen, som kommer med pepp och oombedda råd. För det här gäller ju tyvärr inte bara barnfrågan. Om man har varit/är i den här situationen så kan jag tänka mig att man känner igen sig ganska rejält.

Alba August var jag egentligen lite skeptisk mot, hon var inte speciellt bra i The Rain, men där hade hon kanske inte så mycket att jobba med. I den här serien är hon fantastisk. Hennes monolog om ofrivillig barnlöshet är bland det starkaste jag har sett. Björn Gustafsson är kanske ingen stor skådis, men han har en gudomlig tajming. Det är en härlig kemi mellan Alba och Björn och det märks att de var ett par, på riktigt, under inspelningen.

Alla utom vi är både rolig och sorglig. Det gläder mig att det kommer att bli en andra säsong. Dock verkar det inte vara bestämt när det blir.

Säsongsavslutning: [spoiler]Hilma och Ola får äntligen det där samtalet från kliniken, där de får veta om ägget har fäst eller ej. Vi får aldrig veta svaret, men reaktionen tyder inte på något positivt.[/spoiler]



TV Time har serien 7,9 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,3 i genomsnitt (beräknat på 204 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar