fredag 9 juli 2021

Tre efterlängtade och två överraskningar

Jag har ju målsättningen att bara be om recensionsexemplar av böcker som jag verkligen, verkligen vill läsa. Nu. Det har fått till följd att jag inte har bett om speciellt många på ganska länge. I juni släpptes det dock flera som jag bara måste ha.

Först ut (eller in, egentligen) var dock en överraskning. Ett rent samvete av Anne Liljeroth dök plötsligt upp. Detta är då andra delen om den beskäftiga städerskan Danuta. Första delen övertygade mig nog inte, men jag tror att det mest berodde på "chocken" över Danuta. Hon höll på att göra mig vansinnig och om jag hade haft en sådan städerska så hade hon fått sparken. Denna är faktiskt redan läst. Tack till LB Förlag!

Förra våren läste jag första delen i M W Cravens serie om Washington Poe och blev totalt golvad av en helt annan karaktär i boken. Ända sedan dess har jag nästan lite längtat efter den här andra delen, Svart sommar. Den står väldigt högt upp på läslistan. Tack till Modernista!

Samma sak som ovan gäller även för Satans sommar, andra delen i serien om Martin Juncker av Kim Faber och Janni Pedersen. Första delen gjorde mig nästan andfådd. Ruggigt bra! Denna är redan läst och recenserad. Tack till Modernista!

Trettio dagars mörker av Jenny Lund Madsen blev jag nyfiken på när den dök upp då jag gick igenom intressanta boksläpp i juni. Debuter är alltid intressanta. Danska deckare är alltid intressanta. Denna är både och. Dessutom vann den årets bästa danska kriminalroman 2020. Vad kan gå fel med detta? Tack till Modernista!

Och till slut kom den ju då, Mattias Edvardssons nya; En familjetragedi. Dagen efter release och recensionsdag. Jag må ha läst manuset, men på det kan jag ju inte basera en recension. Självklart står den väldigt högt på läslistan, men planeringen för semestern är ju lagd utifrån var jag kommer att befinna mig. Kanske, kanske hinner jag läsa den innan semestern börjar, men jag vill ju inte gärna stressa igenom den. Även om nu läsningen av Mattias Edvardssons böcker brukar gå med raketfart. De brukar ju vara omöjliga lägga ifrån sig. Tack till Forum och Mattias!

4 kommentarer:

  1. härlig sommarläsning, jag är också återhållsam med recensionsböcker, gillade Brännaren av M W Craven

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Brännaren var bra, jag gillade Tilly 🙂

      Radera
  2. Tyckte Edvardssons nya var fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den som manus, innan allt var klart, redan då var den bra 🙂

      Radera