måndag 5 juli 2021

Film: The secrets we keep (2020)

Titel: The secrets we keep
Originaltitel: The secrets we keep
Genre: Thriller
Regissör: Yuval Adler
Manus: Ryan Covington, Yuval Adler
Skådespelare: Noomi Rapace, Joel Kinnaman, Chris Messina, Jeff Pope, Amy Seimetz
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på Disney+ 6 juni 2021





Handling
I en fridfull amerikansk stad försöker Maja sakta bygga upp sitt liv tillsammans med sin man efter de hemskheter hon utsattes för under andra världskriget. En dag flyttar en man in i området med sin familj och Maja är övertygad om att han är den tyske soldat som plågade henne och mördade hennes syster. Hon kidnappar honom för att utkräva hämnd men har hon rätt person...

Min kommentar
Återigen har det blivit svårt att välja film att se. Det känns som att jag går igenom listorna varenda vecka, men där finns inte mycket (i filmväg) som lockar. The secrets we keep har legat på listan ett bra tag nu och i brist på annat så fick det bli den.

Anledningen till att den här filmen hamnade på min lista stavas Noomi Rapace och Joel Kinnaman. Det är bara tack vare dem som jag ens övervägde att se den. De gör mig inte besviken. Däremot är filmen inte något jag kommer att minnas någon längre stund.

Det känns som att jag har sett den här typen av film hur många gånger som helst. Den har inte på något sätt gjort det bättre än någon annan. Snarare tvärtom. Allt är samma gamla skåpmat, här finns inget nytt och inget överraskande alls. I bästa fall är det en film om att göra upp med sitt förflutna, att ta reda på vad som har hänt och sedan gå vidare. I sämsta fall är det en film om... ja, det är lite oklart. Hämnd kanske? I mina högst personliga ögon så blir man bara lika usel som originalförövaren när man ger sig ut på privata hämnduppdrag.

Jag var helt säker ändra från början och hela vägen till det förutsägbara och förväntade slutet. Slutet är förutsägbart och förväntat. Den absolut enklaste lösningen man kan tänka sig och jag hade önskat mig något mer.

Besviken kan jag ändå inte påstå att jag blev, The secrets we keep var precis vad jag förväntade mig. Den är varken bu eller bä. Den är bara... alldeles lagom. Sevärd är den tack vare Rapace och Kinnaman.



Letterboxd hade den 2,7 i genomsnitt (beräknat på 1 840 betyg).
IMDb hade den 5,8 i genomsnitt (beräknat på 4 151 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar