lördag 10 juli 2021

"Du, bara" av Anna Ahlund

Författare: Anna Ahlund
Titel: Du, bara
Genre: Romance
Antal sidor: 339
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Flexpärm
Källa: Bokhyllan
Utläst: 25 juni 2021




Första meningen: Första gången jag hör talas om Frank är en kväll i mitten av juni när jag sitter på en pinnstol i köket och är rädd att min syster ska klippa mig i örat.

Baksidetext
Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker.

Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del sex.

Du, bara är en smärtsamt ärlig och vacker debut om hur kärleken alltid gör som den vill.

Min kommentar
Du, bara var en rejäl snackis när den kom. Alla som läste den älskade den. Verkade det som. Jag blev ju så klart nyfiken så jag var med i en utlottning av den. Och vann. Sedan har den av okända och oförklarliga skäl blivit stående oläst. När jag uppfann den prioriterade hyllan så flyttade jag den dit. Det hjälpte fortfarande inte. Jag hade, på riktigt, tudelade känslor för den här boken. Innan jag ens hade läst den. Det där med tokhyllade och hajpade böcker är så jobbigt. Till slut hade den ändå stirrat tillräckligt länge på mig och jag plockade äntligen fram boken.

Egentligen blir jag mest ledsen över att jag alldeles uppenbart har flera dolda pärlor olästa i min hylla. Det är inte första gången som det visar sig att en hyllvärmare (denna är het även på andra sätt) är precis så där bra som typ alla andra tycker. Ibland har de alltså rätt, de där tokhyllarna. Även om jag kanske inte tokhyllar, men i alla fall hyllar.

Det tog inte speciellt många sidor innan jag övermannades av en rejäl melankoli. På ett bra sätt. Om det går. Jag kan så väl känna igen alla de där pirrande känslorna när man är himlastormande kär. Speciellt första gången. Det var en så vacker och berörande kärlekshistoria. En bit in i boken så blev det, tyvärr, mer som att läsa svenska folket sexvanor och där tappade boken mig. Jag gillar varken att läsa eller se så explicita sexscener. Personligen så föredrar jag att bara ana dem, inte få dem intryckta i hjärnan. Det är inte så att de är dåliga, i själva verket är de nog ovanligt bra, de är bara för många och för detaljerade för mig. Mot slutet så vände det och blev den där vackra kärlekshistorien igen. Tack och lov.

Karaktärerna är inte många och de är alla tonåringar (det förekommer en leende mamma, men det är ytterst korta och få glimtar). Huvudpersonen John är så extremt stark, så säker på vem han är och vad han vill. Jag önskar alla 16-åringar (och alla andra också) den säkerheten. Frank... ja, han är mörk och trasig. Jag kan visserligen förstå hans tankar, men inte hans agerande. Han blir ju själv den han avskyr. De där drama queen-tendenserna som förekommer har jag lite svårt för, men egentligen är det bara en scen som blir för teatralisk för mig. Johns kompis Elli är nog den jag gillar mest. John behandlar henne inte alltid väl, men hon är ett under av förståelse. Hon är alltid där för honom. Aldrig dömande. Bara full av kärlek. Det gäller för övrigt alla karaktärer. Utom Frank.

Det allra bästa med Du, bara är att det överhuvudtaget inte finns några problem förenade med att det är John och Frank som är kära. Två killar alltså. De är bara två personer som är kära. Det är oerhört befriande. Kärleken är tillräckligt komplicerad som den är.

Goodreads hade den 3,83 i genomsnitt (beräknat på 909 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Du, bara: C.R.M. Nilsson, Bokhuset och booksessed.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du också gillade den så mycket! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju nästan omöjligt att inte gilla 🙂

      Radera