måndag 19 juli 2021

TV-serie: Lupin #2 (2021)

Titel: Lupin
Originaltitel: Lupin
Genre: Crime
Skapad av: George Kay
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Omar Sy, Vincent Londez, Ludivine Sagnier, Clotilde Hesme, Hervé Pierre
Premiär: 2021-06-11
Produktionsland: Frankrike
Antal avsnitt: 5
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Netflix juli 2021





Handling
Detta är inte längre bara ett spel. Assanes strävan efter hämnd på Hubert Pellegrini får hans familj att splittras. Med ryggen mot väggen måste han nu fundera ut en ny plan, även om det innebär att han försätter sig själv, och de sina, i fara.

Min kommentar
I vintras tittade jag på första säsongen av Lupin och även om jag kanske inte sällade mig till hyllningskören, mest för att jag faktiskt inte alls tycker att detta är en hommage till Arsène Lupin, så såg jag ändå fram emot andra säsongen. Speciellt med tanke på den oplanerade cliffhangern.

Det kan vara så att jag har sett den här serien med helt fel förväntningar. Samtidigt så kan jag tycka att om man döper en serie till Lupin och påstår att den är en hyllning till gentlemannatjuven Arsène Lupin, då är det minsann inte jag som har satt förväntningarna. Då har den en del att leva upp till. Vilket jag inte alls tycker att den gör.

Andra säsongen innehåller ännu färre av de fräcka kupper som jag förväntar mig och då var de inte speciellt många i första heller. Den elegans som krävs saknas i stort sett helt. Nu har den blivit en vanlig, ordinär deckarserie, vilken som helst. Som sådan är den säkert bra, men det är inte alls det jag förväntar mig.

Omar Sy är i alla fall fortfarande perfekt i rollen. Han är precis så där perfekt charmig och har hela tiden glimten i ögat. Utöver det finns det inga överraskningar, inga (nästan) kreativa påhitt.

Lupin handlar nu bara om Assane som vill hämnas på Pellegrini, som är en utdragen och tråkig historia. Jag kan bara inte bli intresserad. Jag vet inte om det kommer någon tredje säsong, slutet här talar för att det inte blir det. Om det blir en så lär den i alla fall inte handla om Pellegrini, så då kanske jag ändå vill se den.



TV Time har serien 9,74 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,5 i genomsnitt (beräknat på 80 741 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar