söndag 11 juli 2021

Smakebit på søndag: Silhuetten

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser. I dag skulle smakebiten legat hos Flukten fra virkeligheten, men hon har tagit semester till 22 augusti. Jag lägger ut min smakebit ändå, jag har inget annat för mig.

Semester! Det kommer att bli lite hektiskt för nu ska vi hinna med att åka till båda kusterna för att äntligen få träffa våra respektive familjer. Som vi inte har träffat på drygt 1,5 år. Nästan en vecka på varje ställe. Lite läsning hoppas jag hinna med också, men det är nog inte prioriterat de två första veckorna.

Jag vet inte om det är jag eller böckerna jag läser, men det går otroligt segt. Det tog mig sex dagar att läsa ut en bok på 300 sidor och då tyckte jag ändå att jag läste massor. Nu har jag i alla fall tjuvstartat på boken som ska få följa med till Göteborg; Silhuetten av Christina Larsson. Det är fjärde delen i serien om Göteborgspolisen Ingrid Bergman. Det är faktiskt också fjärde året som en av de här böckerna läses i Göteborg. De passar väldigt bra att läsa just där.

Min smakebit är från sida 76:
Under dagen hade Maria följt nyhetsprogrammen och sett reportaget om en ung flicka som hittats död. Av samtalet hon hade avlyssnat under kvällen förstod hon att det var just Ingrid som var ansvarig för utredningen. Hon funderade på hur hon skulle använda sig av den informationen i sitt eget syfte. Hon kom inte på någon bra idé på rak arm, men det skulle komma, annars skulle det bli fler tillfällen och utredningar där Ingrid var involverad.

24 kommentarer:

  1. vi har umgåtts med våra familjer som bor nära, bara när alla mått bra, ändå inte kramats... Nyfiken på Christina Larsson eftersom hon skriver göteborgskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bor man nära så har man ju kunnat träffas, men 50 mil för en fika är väl långt.

      Radera
  2. Den serien får jag lägga till listan av serien som ska läsas. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg i dag att det finns sju delar!

      Radera
  3. Hei, jeg hadde ikke fått med meg t Mari har tatt ferie :-) Nå har jeg laget et innlegg for 11.juli der du kan legge inn smakebit.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt bra att du ordnade ett inlägg!

      Radera
  4. Härligt med semester! Jag gjorde som du och körde ändå men nu ser jag ju vad astridterese skrivit här ovanför!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska verkligen bara försöka njuta och ta det lugnt nu.

      Radera
  5. Elsker Gøteborg. Elsker Ingrid Bergman. Og kvinnelige politietterforskere :) Bør man starte med bok 1 eller kan den leses frittstående?
    Ha en super ferie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar också Göteborg och jag kommer alltid att vara en göteborgare, även om jag bor någon annanstans 🙂 Det finns en del trådar som löper genom böckerna, men om du inte är fanatisk med att läsa serier i ordning (som jag) så tror jag inte att man måste läsa alla.

      Radera
  6. jag tycker om att följa en viss person som rör sig inom ett visst område. gärna ett som jag känner till. Gbg är ja ändå lite bekant med. antecknar mig till minnes. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om serier, just för att man på något sätt lär känna karaktärerna.

      Radera
  7. Misstänkte att det var uppehåll för smakbitar men tänkte att jag kör ändå, flera brukar ju göra det och nu ser jag Astrid Terese kommentar. Inte läst något av författaren men namnet är lite bekant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte en tanke på uppehåll, innan jag började tänka att det är sommar nu... 🙂

      Radera
  8. Så kul att äntligen få träffas, då får böckerna vänta, inte alltid man har lust och koncentrationen som krävs. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli riktigt roligt. Vi har saknat varandra.

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Har inte läst den serien. Hoppas du får det riktigt skönt i Göteborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknar med att allt blir bra, bara jag får komma "hem" till Göteborg.

      Radera
  10. Den serien känner jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte de mest kända böckerna. Jag köpte dem bara för att de utspelar sig i Göteborg 🙂

      Radera
  11. Det brukar bli rätt mycket flängande hit och dit i semestertider, det har sannerligen blivit det för mig i år i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ju våra respektive familjer på varsin kust så det går liksom inte att klara av alla på en gång. I år kommer vi i alla fall att stanna fler dagar än vi brukar på båda kusterna 🙂

      Radera
  12. Okänd bokserie för mig. Ha det fint!

    SvaraRadera