fredag 2 juli 2021

Månadsbokslut juni 2021

Antal lästa böcker i juni 2021: 9

35. Nattvandraren av Andrew Taylor
36. Jag följer dig av Dan Nilsson
37. Sommar med Sonja och Susanne av Åsa Hellberg
38. Svara om du hör mig av Ninni Schulman
39. Den som väntar av Kristin Emilsson
40. Satans sommar av Kim Faber & Janni Pedersen
41. Du, bara av Anna Ahlund
42. Ett rent samvete av Anne Liljeroth
43. Du behåller din plats i kön av Martin Wänerholm

Antal lästa sidor: 2925
Genomsnitt/dag: 97
Genomsnitt/bok: 325

Snittbetyg: 3,72
Ingående i serie: 6
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 3

Drama: 2
Feelgood: 2
Humor: 0
Kriminalroman: 3
Romance: 1
Science fiction: 0
Skräck: 0
Thriller: 1

Boktolvan: 1 (6/12)
Finish that series: 1 (10/18)
Hyllvärmare: 6 (24/36)
Vi möts igen: 1 (3/6)

Kvinnor: 5
Män: 3
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 6
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 2
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Streamingtjänst: 1

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 3

Antal nykomna böcker: 4
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Svara om du hör mig av Ninni Schulman
Månadens överraskning: Du behåller din plats i kön av Martin Wänerholm
Månadens besvikelse: Nattvandraren av Andrew Taylor
Månadens roligaste: -
Månadens mysigaste: Sommar med Sonja och Susanne av Åsa Hellberg
Månadens otäckaste: -

Kommentar:
Juni började inte speciellt bra, men läsningen tog sig ganska rejält mot slutet. Jag kan ändå fortfarande känna lite som att det nästan bara är mellanmjölk jag läser. Betygssnittet blev ganska bra tack vare en hel bunke med fyror. Av vilka ett par kanske är lite snällt satta, men det var så det kändes då.

Massor, sex stycken, böcker ingår i olika serier. Det blir lite problematiskt att räkna dem, eftersom en (Nilsson) är den andra, och sista, delen i en serie där jag inte har läst den första. Har jag avslutat den serien då...? Jag räknar den i alla fall endast som påbörjad, inte avslutad. Tre stycken (Hellberg, Faber & Pedersen, Liljeroth) är senast utgivna/översatta delarna i sina respektive serier. Endast en av böckerna (Schulman) ingår i min Finish That Series-utmaning. Ytterligare två böcker ingår i olika utmaningar, en boktolva (Nilsson) och en Vi möts igen (Taylor). Många hyllvärmare blev det (sex stycken) och tre recensionsexemplar. Alla utmaningar går fortfarande bra och jag ligger i fas eller lite före i allihop.

Fyra recensionsexemplar blev det totalt, två av dem bad jag att få och två var alltså överraskningar. Två av dem är redan lästa. Det är fortfarande inga böcker som har lämnat hyllorna.

Om månadens bästa: Fem böcker fick en fyra i betyg, men bäst var nog faktiskt Svara om du hör mig av Ninni Schulman.
Om månadens överraskning: Det fanns några noveller i Du behåller din plats i kön som var riktigt bra.
Om månadens besvikelse: Jag vet inte om man egentligen kan kalla Nattvandraren för en besvikelse, men lite mer förväntade jag mig allt.
Om månadens roligaste: Jag kan faktiskt inte komma ihåg att jag tyckte att någon var rolig.
Om månadens mysigaste: Mysig kan man däremot definitivt kalla Sommar med Sonja och Susanne.
Om månadens otäckaste: Nej, tyvärr var det inget läskigt heller.

2 kommentarer:

  1. Svart sommar kom till mig också såsmåningom och jag borde läsa den nu i juli. Hoppas jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den utspelar sig i augusti (börjar 31 juli) så du har en månad till på dig 😉

      Radera