lördag 19 juni 2021

"Jag följer dig" av Dan Nilsson

Författare: Dan Nilsson
Titel: Jag följer dig
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 326
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Niklas Lund 2
Förlag: Hoi Förlag
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 7 juni 2021




Första meningen: Niklas Lund vek upp brevet och läste det för sjätte gången.

Baksidetext
Niklas har två dagar på sig att ta reda på vem som utför aktiviteter i hans namn. Det är så lång tid som han är på permission från fängelset, där han sitter sedan han gått över gränsen som privatspanare.

Den okände personen skickar ett meddelande som lockar Niklas till ett hus i gamla hemstaden Eslöv. Plötsligt blir en kvinna mördad i samma hus, vid samma tillfälle. Samtidigt inser Niklas att mördaren för en brutal kamp mot den företagskoncern som hans egen pappa startade en gång i tiden. Och mördaren är övertygad om att Niklas står på hans sida – utifrån den sanning som kommer att avslöjas.

För att förstå den hårdföra kampen måste Niklas lära känna både sin numera döda pappa och dennes företag på nytt – men också undersöka sin egen plats i historien. Med sig har Niklas sin nya allierade privatspanare – mest känd som ”Spanjorskan”. Mot sig har han polismannen Per Mattsson, som har sin egen agenda för att snabbt hitta mördaren.

Det visar sig att mördaren väckt gamla oförrätter till liv på IT-koncernens huvudkontor i Lund. Den fortsatta jakten på mördaren tar Niklas och hans bihang genom hela Skåne – med spår som leder ända till Thailand. Frågan de måste ställa sig är: Hur kommer det sig att någon kunnat dölja en sådan hemlighet – när Niklas pappa skapat en modern koncern som står för total öppenhet?

Min kommentar
Jag följer dig dök upp som en överraskning tillsammans med en annan bok för några år sedan. Av någon anledning så har den den förblivit oläst. Trots att den utspelar sig i mitt närområde. Det finns mycket med den här boken som borde locka mig till läsning. I år fick den vara med i min Boktolva och nu är den äntligen läst.

Miljön blir faktiskt bättre än vad jag hade hoppats på. Vi rör oss på flera platser runtom i Skåne och jag känner igen/har besökt de flesta av dem. Bland annat ett bostadsområde som jag går igenom varje dag på min väg till jobbet (när jag inte jobbar hemma, vill säga). Jag är nästan barnsligt förtjust över att känna igen mig så.

Karaktärerna är inte speciellt många och de är väldigt tydliga. För att vara ett tekniskt snille och självutnämnd spanare så är Niklas Lund ganska korkad. Han fattar helt vansinniga beslut och beter sig både aningslöst och dumt. Varken hans analytiska förmåga eller självbevarelsedrift verkar vara på topp. Det stör mig rejält när karaktärers agerande inte stämmer med beskrivningen av dem, som det blir här. Både Niklas Lund själv och hans medhjälpare, Jeanette, beskrivs som smarta, men de beter sig inte så.

Det höll på att gå illa redan från start här. Många referenser till något som hänt tidigare dök plötsligt upp, vilket fick mig att kolla upp den här boken närmare. Det här visar sig vara andra delen i en serie. Ingenstans i bokens beskrivning framgår det att detta är en fortsättning. För mig ställer det till problem. Jag får aldrig veta vad det är Niklas Lund egentligen har gjort för att sitta i fängelse. Det gör det svårt för mig att avgöra om han är en bra eller dålig person.

Läsningen flyter på bra, det är både fartfyllt och rappt, men en liten aning humor. Det händer något mest hela tiden. Mitt problem är att det är på tok för otroligt och osannolikt. Här är alltså två "privatspanare", som inte bara får ta del av polisens utredning utan i stort sett leder den. Nej, inte speciellt trovärdigt. Vem som var den skyldige var ganska uppenbart, tycker jag. Vissa karaktärer (faktiskt även i verkligheten) ger mig bara dåliga vibbar. Varför är lite oklart, men jag tror att det beror på att somliga inte beter sig som "riktiga" människor, som går att tro på.

Jag gillar verkligen att IT får spela en roll här, det är ju lite mitt område. De där forumen som nämns är rent farliga, om man tror på allt som folk skriver. Däremot så kan man få nyttig information och det händer att jag kollar på Flashback, speciellt när det har hänt något i mitt närområde och jag vill veta vad. Man måste bara vara källkritisk när man läser.

Idén och temat i Jag följer dig är intressant och aktuellt, men tyvärr så haltar utförandet lite. Jag får ibland känslan av att jag läser en bok om mästerdetektiven Kalle Blomkvist.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,64 i genomsnitt (beräknat på 11 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Jag följer dig: Boklysten, Bina's Books och Bokraden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar