tisdag 29 juni 2021

Tisdagstrion: Skolämne i titeln

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Skolämne i titeln.

Det här kändes först som en omöjlig uppgift. Jag minns ens knappt vad man hade för ämnen i skolan... Sedan började jag leta efter de som först dök upp i huvudet. Och plötsligt hände det. Ett tema i temat!

1. En nästan sann historia av Mattias Edvardsson... ja, det är ju en Mattias Edvardsson och per definition så är den bra.

2. En helt annan historia av Håkan Nesser är andra delen i serien om Barbarotti och ja, samma som ovan gäller.

3. En sannolik historia av Karin Alvtegen är en berättelse om människor och faktum är att även för denna gäller samma som ovan.

22 kommentarer:

  1. Svar
    1. Trots att historia inte var ett favoritämne i skolan 😁

      Radera
  2. En nästan sann historia är ju så bra :)

    SvaraRadera
  3. Fint med tema i temat! Håller med om att det var lättast att hitta titlar med historia i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så glad när jag hittade tre med historia, som jag dessutom tyckt om.

      Radera
  4. Jo, jag tänkte också på historia. Det finns nog många boktitlar att hämta med det ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag , jag tror att jag hade fler, men dessa är bra 🙂

      Radera
  5. Jag gillar Håkan Nessers fristående mycket mer än Barbarottiserien, men just den där titeln har jag för mig att jag uppskattade. Om jag inte blandar ihop dem, han har ju varit så produktiv, karln!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt glad i Barbarottiserien, när jag väl förstått att de inte var ordinära deckare. Och ja, han är otroligt produktiv.

      Radera
  6. Jag har faktiskt inte med historia i min trio :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var enklast att hitta dem om man satsade på skönlitterära böcker 😁

      Radera
  7. Har inte läst någon av de böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  8. har läst En nästan sann historia. den var jättebra. Nesser har jag läst annat av och Karin Alvtegen har jag på läslistan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin Alvtegen skriver riktigt bra böcker.

      Radera
  9. Kul att du koncentrerade dig på historia.
    Jag har En helt annan historia oläst i hyllan. Edvardssons bok vill jag också läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev så när jag såg att jag faktiskt hade tre böcker med historia i titeln 😁

      Radera
  10. Jag hade skrivit... Spanska trappan av Birgitta Stenberg, Sophies historia av Jojo Moyes och Kaffe med musik av Karin Brunk Holmquist. Men oj så svårt det var den här gången!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaffe med musik funderade jag på att ta med, innan jag hittade mina tre historia-böcker 🙂 Ett riktigt svårt tema var det.

      Radera
  11. Kul med temat i temat! Edvardssons bok vill jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan rekommendera alla Mattias Edvardssons böcker 🙂

      Radera