måndag 14 juni 2021

TV-serie: Dimman #1 (2017)

Titel: Dimman
Originaltitel: The Mist
Genre: Skräck
Skapad av: Christian Torpe
TV-bolag: Spike TV
Skådespelare: Morgan Spector, Alyssa Sutherland, Gus Birney, Mia Lambert, Okezie Morro
Premiär: 2017-08-25
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 40 min
Såg den på Netflix maj-juni 2021





Handling
En mystisk och närmast oförklarlig dimma sveper plötsligt in över den lilla staden Bridgeville i Maine. En dimma så pass tät och tjock att man knappt kan se genom den och än mindre vistas i dess dunkel. Än värre blir det när stadens invånare, till sin förskräckelse, upptäcker att det gömmer sig en massa aggressiva och blodtörstiga monster i dimman.

Min kommentar
När jag såg att Stephen Kings Dimman fanns att se som TV-serie på Netflix så åkte den direkt in på listan. Sedan har den legat där och mognat. Jag kan ju hålla med om att det kanske inte är den bästa årstiden att se skräck, när kvällarna är ljusa, men helt ärligt så tror jag inte att det hade hjälpt om jag så hade sett den under polarnätter. Det här är inget bra alls.

Jag har ju då både läst den tunna kortromanen/långnovellen på runt 200 sidor och sett filmatiseringen. Båda var helt okej eller till och med bra. TV-serien däremot... här har man ändrat på precis hela grundkonceptet. Inget av det som händer i serien finns med i boken. Inte ens karaktärerna är samma, de har inte ens brytt sig om att döpa dem likadant. Endast dimman som faktiskt fenomen är gemensamt. Det borde vara förbjudet (och straffbart) att påstå att något bygger på en bok när det så uppenbart inte är sant.

Här finns mängder av sidohistorier och -spår. Man hoppar friskt mellan dem och det spretar åt alla håll. Ingen av historierna blir riktigt intressant. Förmodligen beror det mest på att karaktärerna känns lite som schabloner, som att de är hitte-på. Deras agerande är, i bästa fall, irrationellt. Man försöker desperat få in lite gruppsykologi, men man misslyckas kapitalt. Det är på tok för överdrivet och ologiskt. Förvandlingen från logiskt tänkande människor till djur med reptilhjärna går alldeles för snabbt och egentligen helt utan (logisk) anledning. Dialogen är ibland så usel att jag nästan rodnar.

Det är föga förvånande att Dimman läggs ner efter bara en säsong. Om man i stället hade valt filmen som grund så hade det funnits hur mycket som helst att utforska. Se den i stället. Eller läs boken. Vilket som är bättre.



TV Time har serien 7,88 i genomsnitt.
IMDb har serien 5,4 i genomsnitt (beräknat på 22 754 betyg).
Jag ger den 2,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Håller med, den var verkligen inte bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja veta vad Stephen King tycker om att de påstår att detta baseras på hans bok...

      Radera