måndag 7 juni 2021

Film: Kvinnan i fönstret (2021)

Titel: Kvinnan i fönstret
Originaltitel: The woman in the window
Genre: Thriller
Regissör: Joe Wright
Manus: Tracy Letts, A J Finn (bok)
Skådespelare: Amy Adams, Fred Hechinger, Julianne Moore, Gary Oldman, Jennifer Jason Leigh
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 100 min
Serie: -
Såg den på Netflix 14 maj 2021





Handling
Anna Fox bor ensam i en lägenhet i New York där hon spenderar dagarna med att dricka vin, titta på gamla filmer... och att spionera på sina grannar. När familjen Russell flyttar in på andra sidan gatan framstår de först som den perfekta familjen. Men när Anna en kväll tittar ut genom fönstret ser hon något hon inte borde. När alla runt henne börjar ifrågasätta hennes berättelse tvingas hon göra allt för att bevisa sanningen.

Min kommentar
För bara några veckor sedan läste jag boken som filmen Kvinnan i fönstret bygger på. Den stod i hyllan i många år, men när jag såg att den var på gång som film så läste jag den illa kvickt. Tanken var att den här filmen skulle ha gått på bio, men som för så mycket annat det senaste året så kom en pandemi emellan. Jag vet inte hur den hade klarat sig som biofilm, eller faktiskt ens om den hade lyckats ta sig igenom nålsögat SF, men som Netflix-film funkar den.

För mig är det svårt, för att inte säga omöjligt, att bortse från boken och det blir så klart en jämförelse här. Personligen så tror jag att filmen blev bättre tack vare att jag hade läst boken. Jag kunde fylla i alla luckor (som var många, väldigt många) och jag hade med mig känslan från när jag läste. Hela uppbyggnaden av spänningen, det ovissa, har i stort sett gått förlorad.

Jag förstår ju att man måste ändra en del när man filmatiserar en bok, men hur man kan förstöra ett manus (som ju en bok är) på det här sättet är obegripligt. Man stressar förbi viktiga saker, man har på tok för bråttom och forcerar fram berättelsen. Filmen fokuserar på helt fel saker. Eller fokuserar förresten, det är fel ord. Jag upplever det som att man bara har prickat av en checklista. Ingen stämning, ingen atmosfär, ingen känsla. Och nu menar jag i jämförelse med boken.

Amy Adams gör verkligen sitt bästa för att förmedla en förvirrad, ensam och skadad människa, men hon får tyvärr inte så mycket att jobba med. Detta är inte i närheten av lika skitigt som boken. Filmversionen av Anna Fox är så gott som barntillåten. Trots försöket att få till lite splatterscener mot slutet. De faller helt platt och passar inte alls in.

Kvinnan i fönstret känns ogenomtänkt och jag skulle vilja säga till filmmakarna att göra om och göra rätt. Det som jag tyckte var obehagligt i boken saknas helt och det kan vara så att jämförelsen blir orättvis, men jag tror inte det. Sambon, som inte har läst boken, tyckte i alla fall om filmen ännu mindre.



Letterboxd hade den 2,6 i genomsnitt (beräknat på 11 993 betyg).
IMDb hade den 5,8 i genomsnitt (beräknat på 4 850 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Vi såg den i lördags. Slutet var så märkligt att jag var tvungen att dubbelkolla i boken... En hel del i början fattade jag för att jag läst boken, men för maken som inte läst den gick det inte ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som här då, sambon var jätteförvirrad och tyckte filmen var ganska dålig. Och slutet alltså... hur kunde de göra det så?!

      Radera