måndag 21 juni 2021

Film: Angel has fallen (2019)

Titel: Angel has fallen
Originaltitel: Angel has fallen
Genre: Action
Regissör: Ric Roman Waugh
Manus: Robert Mark Kamen, Matt Cook, Ric Roman Waugh
Skådespelare: Gerard Butler, Morgan Freeman, Piper Perabo, Danny Huston, Nick Nolte
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på Netflix 4 juni 2021




Handling
Secret Service-agenten Mike Banning har blivit oskyldigt anklagad för att ha försökt mörda presidenten och måste till varje pris försöka avslöja det verkliga hotet och rentvå sig själv. I sina försök att avslöja allt så måste han undvika sin egen organisation och FBI.

Min kommentar
Angel has fallen... jag vet inte hur många gånger jag har varit på väg att köpa den här filmen. Jag gillade ju London has fallen, som inte var riktigt lika bra som Olympus has fallen. Tyvärr så verkar de bli lite sämre för varje film och det stämmer dessvärre in även på denna. Jajamen, detta är en trilogi (så här långt).

Temat är i stora delar likt det i de två andra filmerna och helt ärligt så tycker jag inte att det är en helt osannolik historia. Det händer en del osannolika saker i landet i väster. FBI är (nästan) lika korkade som de brukar vara filmer (jag vill så gärna att det bara är i filmens värld), men den här gången dröjer det faktiskt inte riktigt lika lång tid innan de kommer på det.

Gerard Butler är fortfarande bra, dock inte lika trovärdig. Han ser helt enkelt för gammal (och... otränad) ut för rollen som, typ, elitsoldat. Jag gillar dock inte att de har gjort Mike Banning till en pillerknaprare. Mina hjältar får visst ha fel och brister, men absolut inte drogberoende. Den som, till min stora överraskning, kommer och stjäl hela showen är ingen mindre än Nick Nolte. Jag har väl egentligen aldrig riktigt varit så förtjust i honom, men här är han briljant.

Filmens två timmar går väldigt snabbt och jag blir inte uttråkad för en sekund. Det är många och stora explosioner och fräck teknik, bara inte så mycket av den. Plot-holes... ja, det finns det. Många. Det gör inget. Den är oerhört förutsägbar. Efter ungefär en kvart berättade jag för sambon vad jag trodde. Det visade sig vara rätt. Alltihop. På något sätt är det ändå spännande och perfekt fredagsunderhållning.

Jag vet inte vad andra (specifikt de som sätter löjligt låga betyg) kan tänkas förvänta sig när de väljer att se en sådan här typ av film, eller ens varför man ser den när man så uppenbart inte gillar det. Angel has fallen är ingen djup film. Jag betvivlar att den har ett budskap. Den låtsas inte vara något den inte är. Detta är underhållning och det är den med den äran.



Letterboxd hade den 2,7 i genomsnitt (beräknat på 33 747 betyg).
IMDb hade den 6,4 i genomsnitt (beräknat på 84 387 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar