måndag 28 juni 2021

Film: Raya och den sista draken (2021)

Titel: Raya och den sista draken
Originaltitel: Raya and the last dragon
Genre: Animerat
Regissör: Don Hall, Carlos López Estrada
Manus: Adele Lim, Qui Nguyen
Skådespelare: Kelly Marie Tran, Awkwafina, Gemma Chan, Daniel Dae Kim, Sandra Oh
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på Disney+ 6 juni 2021





Handling
För länge sedan levde människor och drakar tillsammans i harmoni i Kumandra. När onda varelser, druuner, hotade landet offrade drakarna sig för att rädda mänskligheten. Nu, 500 år senare, har druunerna återvänt och det är upp till en ensam krigare, Raya, att leta reda på den sista draken för att kunna stoppa druunerna för alltid. Hon får snart lära sig att det behövs mer än drakmagi för att rädda världen – man behöver kunna lita på varandra också.

Min kommentar
Av någon, för mig, okänd anledning så har sambon länge vägrat att se animerade filmer. Ända tills för något år sedan. Jag tror att han ramlade in någon gång när jag tittade på Shrek och då insåg han att det här faktiskt kunde vara bra. Vi skaffade Disney+ när det kom och vi har börjat beta av alla disneyfilmer, baklänges. De filmerna kommer inte att dyka upp här på bloggen, med ett undantag - den allra senaste filmen, Raya och den sista draken.

Jag kände mig ganska tveksam till denna, i början. När det vände har jag ingen aning om, men plötsligt var det precis lika bra som det brukar. Det är egentligen inget nytt alls i den här historien, men man lagar ju faktiskt inte något som inte är trasigt. Budskapet är högaktuellt, skulle man kunna säga. Solidaritet och tillit. Att helheten är större än delarna. Man kan bara hoppas att budskapet går fram.

Min stora favorit är ju, så klart, Sisu. Jag älskar ju drakar och har alltid gjort. Hon är i alla fall både fräck och rolig, två egenskaper som går hem hos mig. Karaktärerna känns unika, i betydelsen att de inte har varit med i den formen tidigare. Typerna däremot är de vanliga. Jag är speciellt glad i att karaktärerna, ofta, bara gör en liten gest eller min och så får jag översätta det till mina egna känslor. Att jag tillåts känna själv är fantastiskt.

Lite besviken är jag ändå på att Disney tar den lätta vägen när det gäller en av karaktärerna. Förmodligen så är det inte deras intention att spä på uppfattningen att döden inte betyder något, att det alltid går att fixa, men jag tycker att de gör det. Däremot tycker jag att de lyckas bra med det här med "skuldfrågan", att det inte alltid är så enkelt som det verkar. Vi är alla ansvariga för våra egna handlingar och alla val vi gör påverkar andra. Ibland är det svårt att göra rätt, speciellt när man har krav och förväntningar på sig från familjen och växer upp med "påtvingade" åsikter och värderingar.

Raya och den sista draken är rolig, sorglig och väldigt vacker. Framför allt så måste man tänka och känna själv, något som passar mig. Till skillnad från de filmer där allt serveras på silverfat och berättas/visas på ett övertydligt sätt. Bara en liten not... eftertexterna till den här filmen måste vara de längsta jag någonsin har sett!



Letterboxd hade den 3,6 i genomsnitt (beräknat på 89 711 betyg).
IMDb hade den 7,4 i genomsnitt (beräknat på 68 383 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar