lördag 26 juni 2021

"Svara om du hör mig" av Ninni Schulman

Författare: Ninni Schulman
Titel: Svara om du hör mig
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 415
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Hagfors 3
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2014
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 15 juni 2021




Första meningen: Hade Bodil Sanner vetat att det var deras sista kvart tillsammans hade hon kanske sagt något mer.

Baksidetext
Det är tidig oktobermorgon och utanför slaktboden i Uvanå samlas byns jaktlag för ännu en dag bland björn och varg i Tiomilaskogen. Några timmar senare hittas en av älgjägarna, Pär Sanner, död på sitt pass medan hans fjortonåriga dotter som varit i sällskap med honom är försvunnen.

Vem av jaktkamraterna har velat Pär så illa? Finns det någon koppling till den tjuvskjutna vargen som hittades några veckor tidigare? Eller har hans tvivelaktiga affärer blivit hans död? Att Hagforspolisens nya krimchef, Petra Wilander, är lika misstänkt som alla andra i jaktlaget gör mordutredningen än mer komplicerad. Livet i den lilla byn blir en mardröm för Pärs änka när deras hemligheter grävs fram en efter en. Och vem är egentligen vän och vem är fiende när det knackar på dörren?

Journalisten Magdalena Hansson är föräldraledig när Värmlandsbladet kommer med sitt stora sparpaket. För att försöka rädda sitt arbete och sin lokalredaktion undersöker hon fallet och tar risker som sätter hela familjen på spel.

Min kommentar
När jag läste förra boken i serien så konstaterade jag ju, lättat, att det inte alls var någon tillfällighet att jag verkade gilla de här böckerna. Jag såg riktigt fram emot att läsa Svara om du hör mig och den bekräftar ytterligare den insikten. Vilket egentligen är lite märkligt, med tanke på innehållet, eller snarare fokus, i dem.

Fokus, vågar jag nog påstå nu, ligger inte på brottet, utan på människorna, relationerna. Här är det mycket privatliv och personliga problem. Nästan alla man kan tänka sig. Det är något jag inte alls brukar gilla. Jag skulle nog närmast jämföra detta med böckerna om Ruth Galloway av Elly Griffiths. Man, eller jag, blir tillräckligt intresserad och involverad i karaktärernas liv för att bry mig. Även om det ibland retar mig till vansinne. Trots allt så blir det en bra balans.

Annars börjar jag bli riktigt less på både Christer och Magdalena, de är riktiga velepellar. De analyserar, gissar och drar slutsatser till förbannelse. Förmodligen retar de mig så för att de i mycket är lika mig. Till min stora förskräckelse så börjar det tidigare säkra kortet Petra också bete sig tröttsamt. Och Torun... hon är bara tröttsam. Hur ska Christer kunna veta vad hon känner och tycker om hon inte berättar det? Han är ju ingen tankeläsare.

Tempot är inte högt och det är inte heller speciellt rafflande, men jag vill hela tiden fortsätta läsa. Det är trivsamt och lite småputtrigt. Glesbygdsmentaliteten är något jag mycket väl känner igen, även om det var många år sedan jag levde mitt i den. Jag kunde inte bestämma mig för vem jag trodde var den skyldige, inte förrän det stod ganska klart, men jag var helt säker på vem/vilka det inte var.

Eventuellt så blir det för mycket bebistjafs och jag förstår inte riktigt varför det måste vara så mycket av den sorten. Visst, Magdalena har en bebis som behöver omvårdnad, men jag behöver inte läsa om det. Det stör kanske inte, men det tillför heller inget. Än mindre förståeligt är det eftersom Magdalena har en marginell roll här. Ända till slutet. Som blir krystat och konstigt.

Svara om du hör mig är spännande och det är ovisst, men helt seriöst... författarna måste sluta utsätta sina karaktärer för livsfara. Jag är så sjukt less på det och det är oftast inte bara helt osannolikt utan också totalt onödigt.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,60 i genomsnitt (beräknat på 621 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Svara om du hör mig: Och dagarna går, Helenas bokhylla och freja funderar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar