måndag 14 juni 2021

Film: Oxygene (2021)

Titel: Oxygene
Originaltitel: Oxygène
Genre: Thriller
Regissör: Alexandre Aja
Manus: Christie LeBlanc
Skådespelare: Mélanie Laurent, Mathieu Amalric, Malik Zidi, Marc Saez, Laura Boujenah
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: Frankrike
Längd: 100 min
Serie: -
Såg den på Netflix 21 maj 2021





Handling
Elizabeth vaknar upp i en kryogenisk kapsel, utan minne om hur hon kom dit eller varför hon är där. Till hjälp har hon endast kapselns dator och medicinska övervakare, MILO, som finns tillhanda för att svara på hennes frågor.

Min kommentar
För ett par veckor sedan såg jag trailern för Oxygen och, trots att den är fransk, så blev jag nyfiken och la till den på vår lista. Det fanns en del ingredienser där som tilltalade mig. En alldeles vanlig fredag så blev det äntligen dens tur.

Det här är en överraskande spännande film, med ett tema som passar mig väldigt bra. Eller vad man ska säga. Den triggar många av mina rädslor. Jag var fängslad ända från start och tack vare att jag lyckades ignorera sambon, som snabbt blev uttråkad (på tok för psykologisk och för lite action, enligt honom), så höll mitt intresse sig uppe i hela filmen.

Jag är fascinerad av hur Mélanie Laurent lyckas förmedla så mycket känslor. Hon har liksom ingen motspelare, hon är alldeles ensam. Hon är så otroligt kylig, iskall, och analytisk. Dock så ställde hon inte en av de allra viktigaste frågorna (en som jag själv sa nästan direkt) och det känns lite märkligt, med tanke på hur systematiskt hon gick till väga. Svaret på den frågan hade så klart varit alldeles för avslöjande, men jag gillar verkligen inte när en plot funkar bara på grund av något som är ologiskt i sammanhanget. Förutom Laurents karaktär så finns ju datorn MILO, som så klart blir en favorit. Det är väldigt viktigt att ställa rätt frågor till en dator. Man får exakt det man frågar efter.

Blandat med iskylan så får hon några hysteriska utbrott. Det är svårt att säga om det är trovärdigt, jag har själv inte befunnit mig i den här knipan. Hela situationen känns både hopplös och överväldigande, men samtidigt så kan man ju inte bara ge upp. Så jag köper de här utbrotten. Jag hade två teorier, i stort sett ända från början, men kunde inte bestämma vilken jag ville satsa mina pengar på. Till min stora förvåning så visade sig båda vara rätt. Plus en, som jag inte alls hade tänkt på.

Oxygen måste ha varit en billig film att producera. Vi befinner oss i stort sett bara på en enda plats, förutom några minnesbilder, och bara en enda skådis. En skådis vom verkligen gör ett jättejobb i den här klaustrofobiska filmen.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 15 412 betyg).
IMDb hade den 6,5 i genomsnitt (beräknat på 14 219 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar