lördag 3 juli 2021

"Den som väntar" av Kristin Emilsson

Författare: Kristin Emilsson
Titel: Den som väntar
Genre: Feelgood
Antal sidor: 330
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Amanda Berger 2
Förlag: Lind & Co
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2015
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 18 juni 2021




Första meningen: "Jag är så imponerad av dig, Amanda."

Baksidetext
Amanda och Erik har nyss tagit sig igenom en äktenskaplig kris. De har lovat att lägga alla lögner bakom sig och försöka på nytt. Men det visar sig lättare sagt än gjort, särskilt när de önskar sig så olika saker av livet.

Amanda vill att Erik ska vara pappaledig. För egen del önskar hon en hel natts sömn och att tonårsdöttrarna ska sluta dra hem odrägliga pojkvänner. Men mest av allt önskar hon att ett bokförlag ska anta hennes manus så att livet kan ta en ny vändning.

Erik önskar att allt kunde bli som det var tidigare, då när livet var lätt. Nu är det komplicerat. Amanda är förändrad, befordran på jobbet låter vänta på sig och så är det de där oregelbundna hjärtslagen som håller honom vaken om nätterna.

När Amanda ger sig iväg på en oplanerad resa hopar sig missförstånden. Och när nya bekantskaper och gamla spöken dyker upp och ställer saker på sin spets tvingas Amanda och Erik att omvärdera allt de tidigare tagit för givet. För hur vet man när man väntar på något gott - eller när man bara väntar för länge?

Min kommentar
På Bokmässan 2016 fick jag både första delen i den här serien och Den som väntar i en goodiebag på ett feelgoodmingel. Det dröjde ända till förra året innan jag läste förra boken, det var då jag fick ögonen på dessa efter att de huserat i en stor hög på (nästan) golvet. Nu tog det inte ens ett år innan jag läste denna andra del. Den passade bra när jag kände att jag var lite less på mörker och brutala mord.

Den här boken tar vid kanske runt 1,5 år efter att den förra slutade. Amanda och Erik har fått tillökning, annars är allt i stort sett mest likadant som förut. Både Amanda och Erik fortsätter att tro, gissa och förutsätta en massa saker. Och jag blir så oerhört frustrerad över att de inte pratar med varandra! Jag vet ju allt det som inte de vet. Det blir nog i och för sig lätt så, att allt bara eskalerar och plötsligt så är det för sent. När det egentligen är så enkelt att undvika alla missförstånd.

Det roligaste, eller vad man ska kalla det, är ett besök på Bokmässan, dit många med mig förmodligen längtar rejält nu. Och så var det ju faktiskt där som jag fick boken. Jag kan inte låta bli att fundera lite över vem den högst osympatiske Sven Åkerman baseras på. Jag har några idéer... Amanda börjar äntligen fundera på vad hon själv vill. Inte vad andra förväntar sig av henne. Erik... ja, han får upptäcka att det inte betyder att man är sysslolös bara för att man är mammaledig. Speciellt inte när de halvvuxna barnen (16 och 18) tror att de bor på hotell. Jag blir så vansinnigt irriterad.

Vad gäller själva utförandet så finns det ingenting som stör mig. Till och med dialogen flyter på bra. Däremot händer det lite som kanske inte funkar, men vad vet jag, och jag köper dem. Allt berättas med en lätt ironisk (med stor självinsikt) dos humor. Det mesta känns mer eller mindre sannolikt, även om vissa saker (förhoppningsvis) är överdrivna och dragna till sin spets. En del aktuella företeelser dyker upp också (som fortfarande är aktuella och kanske till och med har blivit än värre), som till exempel mediekåta B- (eller C-)kändisar och kultursnobbar som tror sig vara förmer än andra.

Den som väntar är kanske ingen klassisk feelgood, på många olika sätt, men den får mig ändå att må bra. Den är lätt att läsa, men inte alls lättsam. Jag har nog lättare att tro på händelserna i denna än i förra, därför får den ett högre betyg.

Goodreads hade den 3,41 i genomsnitt (beräknat på 132 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Den som väntar: malins bokblogg, hyllan och bokhora.

2 kommentarer:

  1. Jag var kluven till den första, så jag fortsatte aldrig serien. Handlade mer om storyn än om berättandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet precis vad du menar, hade också lite problem med allt som hände i förra delen. Denna är inte riktigt lika... provocerande... eller vad man ska säga.

      Radera