måndag 19 juli 2021

Film: The tomorrow war (2021)

Titel: The tomorrow war
Originaltitel: The tomorrow war
Genre: Science fiction
Regissör: Chris McKay
Manus: Zach Dean
Skådespelare: Chris Pratt, Yvonne Strahovski, J K Simmons, Betty Gilpin, Sam Richardson
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 140 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime Video 2 juli 2021





Handling
Hela världen chockas när det dyker upp resenärer från framtiden, mitt under finalen i fotbolls-VM 2022. Det de berättar är att om 30 år håller mänskligheten på att förlora ett krig mot aliens och det är nästan för sent. Enda räddningen är att skicka soldater från 2022 till 2051.

Min kommentar
Många gånger såg jag reklam för The tomorrow war, på busskurer, på nätet, överallt. Jag ratade den snabbt i tanken att det var den typ av film som jag har sett hur många gånger som helst. Sedan tyckte jag att mannen på bilden var bekant. Det var ju ingen mindre än Chris Pratt. Honom gillar jag ju. Det blev till att, återigen, skaffa Amazon Prime Video, när det var dags för fredagsfilmen.

Det är lite kul att filmen börjar i december 2022 och det spelas final i fotbolls-VM. Det ena laget är Brasilien, det andra kan jag inte riktigt klura ut. Det skulle kunna vara England. Eller USA (fniss). Nåväl, jag kommer att vara orolig, på riktigt, om det här inträffar...

Hela historien känns ny, åtminstone så har inte jag sett något liknande. Det finns så klart en del logiska problem, som det ju alltid är när tidsresor är inblandat, men man klarar sig ifrån de värsta genom att inte lägga fokus på tidsresorna. Fokus ligger i stället helt och hållet på de aliens som har dykt upp i framtiden. Jag brukar alltid bli besviken och känna mig lurad när jag väl får se "monstren", men det blir jag inte här. Man har lyckats väldigt bra med dem. Det är sannerligen inte ofta.

Chris Pratt gör ungefär samma hjälte som i Guardians of the galaxy, men inte med riktigt lika mycket humor. Den som finns är dock rolig. De andra karaktärerna finns det inte så mycket att säga om. De gör det de ska. Man har klämt in lite familjedrama också och jag kan nog tycka att det är klokt att fokusera på den lilla enheten "familj", i stället för den gigantiska och diffusa "mänskligheten".

Slutstriden blir lite väl mycket, men ja, jag köper det också och det blir bara ett litet minus i kanten. Speciellt förtjust är jag i att man mot slutet plockar upp trådar som man placerade ut i början. Snyggt gjort.

Jag är måhända svältfödd på både action och spänning, men The tomorrow war är otroligt underhållande och jag vill definitivt se den igen.



Letterboxd hade den 2,9 i genomsnitt (beräknat på 8 047 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 12 948 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Låter inte som min typ av film, men så var det ditt betyg. Och skådespelaren...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju svårt det där, men du har väl sett och gillat Guardians of the galaxy? Det här är lite samma sak. Inte riktigt, men ungefär 🙂

      Radera