torsdag 15 juli 2021

Hett i hyllan #309

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi tar ett jättekliv till slutet av augusti 2017.
John Ajvide Lindqvists X - den sista platsen är tredje och sista delen i serien Platserna.

Det här är en serie som jag faktiskt ännu inte har påbörjat, men det börjar nog bli dags nu. Lite orolig är jag inför läsningen. Jag har hört både bu och bä om böckerna och jag vill ju inte gärna inte gilla. John Ajvide Lindqvist är ju den svenska motsvarigheten till Stephen King så det var egentligen ingen överraskning att jag skulle gilla honom. Trots att hans historier ganska ofta handlar om precis de... varelser... som jag inte gillar att läsa om. Uppenbarligen är det så att bara det är bra skrivet så funkar nästan vad som helst. Nej, nu blev jag så sugen på att läsa så jag får nog plocka fram första delen och ställa den i den prioriterade hyllan.

Så här står det på baksidan:
En gång var kriminaljournalisten Tommy T hela Sveriges älskling, men på senare år har hans stjärna dalat. Undersökningen av självmorden ska bli hans upprättelse. Tillsammans med sin hund Hagge nosar han sig djupare in i mysteriet kring den undflyende gestalten "X" som tycks ligga bakom allting. Spåren leder till ett enormt parti kokain samt till ett oändligt fält med kortklippt gräs och en himmel utan sol.

Samtidigt dras Tommys systerson Linus allt djupare in i X verksamhet. Han är 17 år och bor i det megalomaniska höghusbygget Gårdsstugan. Allt sedan han som 13-åring började sälja sin egen ADHD-medicin har han drömt om att få deala i de högre divisionerna. När han slutligen får chansen visar sig verksamheten vara både farligare och underligare än vad han kunnat föreställa sig.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

16 kommentarer:

  1. Hittills har jag inte läst något av John Ajvide Lindqvist. Men jag har ju aldrig läst Stephen King heller …
    http://mosstanten.se/2021/07/15/hett-i-hyllan-114-ett-horn-av-paradiset/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju en genre som inte passar alla.

      Radera
  2. Jag har bara läst en novell av honom som var verkligen obehaglig. Som skräck ska vara. Men så var det jag o skräck...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2021/07/15/hett-i-hyllan-253/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ju bra på det han gör så jag kan förstå att det inte passar någon som inte gillar skräck.

      Radera
  3. Jag har inte heller läst den serien. https://eggetbok.blogspot.com/2021/07/hett-i-hyllan-119.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är jag inte ensam i alla fall 🙂

      Radera
  4. Ajvide Lindqvists böcker är inte riktigt något för mig. Min hyllvärmare4 finns här https://boklysten.blogspot.com/2021/07/hett-i-hyllan-309.html

    SvaraRadera
  5. Jag började på den här en gång, sen insåg jag att det var en hund med och just då pallade jag verkligen inte läsa vidare med risken att hunden skulle råka illa ut, det brukar ju bli så i böcker och filmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djur i skräckböcker brukar inte gå något bra öde till mötes så jag kan förstå att du slutade läsa.

      Radera
  6. Jag har inte läst något alls av John Ajvide Lindqvist, men så är skräck för det mesta inte riktigt min genre. Har bara läst en bok av Stephen King, Carrie. Kanske skulle det här funka, jag vet inte ...
    Här är min Hett i hyllan: https://jmholmstrom.blogspot.com/2021/07/hett-i-hyllan-10.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog egentligen ingen aning om vad den här serien handlar om 🤔 Det är bara så att jag måste ha hans böcker.

      Radera
  7. Denna borde jag läsa, då jag har läst de två tidigare delarna, (första bättre än andra) och jag gillade hans tidigare böcker bättre.

    Mitt bidrag denna vecka
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2021/07/hett-i-hyllan-vecka-28-2021.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog hört ungefär det om den här trilogin, att den den första är bäst.

      Radera
  8. Jag har inte heller påbörjar denna serie ännu men vill. Har läst det mesta han skrev fram till denna men som kom så mycket annat emellan. Hos mig handlar det om klimatet idag: https://bokdivisionen.se/2021/07/15/hett-i-hyllan-klimatkrisens-sverige/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju läst hans böcker i, mer eller mindre, kronologisk ordning och det kan vara så att den här serien står näst i tur.

      Radera