måndag 26 juli 2021

TV-serie: The One #1 (2021)

Titel: The One
Originaltitel: The One
Genre: Thriller
Skapad av: Howard Overman
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Hannah Ware, Lois Chimimba, Eric Kofi-Abrefa, Wilf Scolding, Zoe Tapper
Premiär: 2021-03-21
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 40 min
Såg den på Netflix juli 2021





Handling
En enda topsning i munnen är allt som behövs. Ett snabbt DNA-test för att hitta den perfekta partnern för dig, den som matchar dig perfekt, genetiskt. Ett decennium efter att forskare upptäckte att alla har en gen som de delar med bara en enda annan person så har miljoner testat dig. Desperata att finna den enda, sanna kärleken. Men även själsfränder har hemligheter. En del är mer chockerande och dödliga än andra.

Min kommentar
Jag är ganska säker på att jag hade sett The One fladdra förbi i någon reklam, men jag hade inte tänkt närmare på den. Innan Lotten hade sett den och skrivit lite kort om den. Inte något särskilt bra betyg fick den, egentligen, men det var tillräckligt för att jag skulle bli lite nyfiken. Så den hamnade på listan och hamnade överst där, lite hastigt och lustigt.

Rebecca Webb är en alldeles förfärlig person. Precis en sådan som jag helst låtsas inte finns. Jag kan nog inte känna vare sig sympati eller empati för henne. Det är bara hennes egna val som har tagit henne till den ensamma plats där hon befinner sig. Om jag hade förstått exakt vad det är som driver henne så kanske jag hade kunnat känna något annat. Men det får jag inte. Jag får inte veta vad som driver någon av karaktärerna.

Rent generellt så är det en hel del läskiga kvinnor i den här serien (män brukar vara läskiga, men här finns det ovanligt nog några helt oläskiga). Förutom drottningen av läskighet, Rebecca själv, så finns det minsann några till. Till exempel Hannah och Megan. Det Hannah gör får det att krypa i skinnet på mig. Det Megan gör likaså.

Hela idén med matchning av gener är riktigt intressant. Och vansinnigt läskig. Och tråkig. Tyvärr så splittras det här temat upp i både mord- och kärlekshistorier. Man går inte på djupet i någon av de olika delarna utan skrapar bara på ytan. Det spretar åt alla håll och kanter och jag förstår nog inte riktigt vad serien vill. Skådisarna måste i alla fall vara bra, för jag tycker hjärtligt illa om nästan allihop.

The One lämnar mig nog med fler frågor än svar och det verkar osäkert om det blir någon andra säsong. Vi får helt enkelt vänta och se. Jag skulle gärna vilja ha svar på några av dem.



TV Time har serien 9,06 i genomsnitt.
IMDb har serien 6,6 i genomsnitt (beräknat på 10 715 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

6 kommentarer:

  1. Ja, det var verkligen många obehagliga kvinnor i den serien. Vilket kanske ändå är lite befriande. Jag tänkte ett tag att Rebecca ändå var en god person som var vilse. Men sen. Nej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes aldrig överdrivet eller spekulativt att det var kvinnorna som var de hemska, så jag håller med. Kände lite samma om Rebecca i början, men det gick över ganska snabbt. Och blev bara värre och värre.

      Radera
  2. Är den här baserad på en bok med samma namn? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, faktiskt 🙂 John Marrs har skrivit den. Har du läst den? Är den bra?

      Radera
    2. Har inte läst den men vill! Jag läste en annan bok av samma författare och den tyckte jag om :)

      Radera
    3. Aha, ja, om det stämmer att boken alltid är bättre så är den läsvärd och kan vara riktigt bra 🙂

      Radera