torsdag 29 juli 2021

Hett i hyllan #311

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi befinner oss fortfarande i september 2017.
Smugglaren av Jan-Erik Fjell dök upp som en överraskning.

Serien om Anton Brekke hade jag ju så klart lagt märke till, men jag hade inte agerat på nyfikenheten. Och så damp då denna ner, helt utan förvarning. Nu är det ju det vanliga problemet här... detta är andra delen. Jag har inte läst första. Den äger jag inte ens. Jag har sett att den finns på Storytel så det är egentligen inget problem, så sett. Jag skulle dock önska att det för varje bok man köper/får/blir nyfiken på medföljde tiden att läsa den också. Nåväl, det verkar ha kommit totalt sex delar i den här serien så om jag gillar (när jag väl läser) så har jag fått in bonusböcker på läslistan.

Så här står det på baksidan:
Det är snart jul och den småkriminelle Bernandas från Litauen kör in i Norge med en förseglad last, på uppdrag av den ryske gangsterbossen Doskino. Men kontakten som ska ta emot lasten dyker aldrig upp där de stämt träff, vid en avlägsen stuga utanför Fredrikstad. När Bernandas inser vad det är för last han smugglat över gränsen grips han av panik. Dagen efter hittas den äldre läraren Viggo Holm brutalt knivmördad i sitt hem i Sarpsborg, och det visar sig att han var Bernardas kontakt. En motvillig Anton Brekke får fallet, och medan han börjar följa spåren kämpar Bernardas desperat för att ta sig ur fällan han fastnat i - strandad i ett främmande land med polisen på ena sidan och sin uppdragsgivare på den andra.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Det vore ju så bra om vi fick tiden med boken! Och orken, förstås. Och om man inte ville läsa boken man fick kunde man ge både den och tiden till någon annan.
    http://mosstanten.se/2021/07/29/hett-i-hyllan-116-las-vegas/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det hade ju varit en fantastisk idé, att ge bort både bok och tid 😁

      Radera
  2. Det är väl en serie har för mig jag har en av dem. https://eggetbok.blogspot.com/2021/07/hett-i-hyllan-121.html

    SvaraRadera
  3. Jag har läst första och gillade den. Men den här står oläst i hyllan. På norska.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2021/07/29/hett-i-hyllan-255/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag nog skulle gilla de här böckerna, men därifrån till att faktiskt börja läsa...

      Radera
  4. Jag har verkligen kämpat med att läsa klart böcker den här månaden. Så går det när man bestämmer sig för att läsa hyllvärmare, då läser man tydligen ingenting? Nu tog jag en paus och slukat seriealbum istället för att hämta lite kraft. Veckans hyllvärmare vill jag gärna läsa: (fast så känner jag med alla, jag har ju rensat bort dem jag inte tror på!) https://bokdivisionen.se/2021/07/29/hett-i-hyllan-sidenkatedralen-och-andra-texter/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser ganska många hyllvärmare varje år (hittills 28 stycken), men jag upplever det nog inte som att det är själva hyllvärmarepitetet som sänker läslusten. Många av de gamla surdegarna har varit riktigt bra och då går det undan. Men så kommer ju de där som inte är så bra... en av de jag läste för ett tag sedan var på bara 300 sidor, men den tog en vecka att läsa ut. Den lockade inte direkt till läsning, om man säger så.

      Radera
  5. Jag är i en lässvacka så jag läser mindre än hälften av det jag brukar läsa, har haft det så nu i tre månaders tid så jag hoppas få till lusten (=orken) att läsa mera snart.
    Min hett i hyllan denna vecka finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2021/07/hett-i-hyllan-vecka-30-2021.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att jag hade tappat läslusten, för några veckor sedan, men det berodde bara på böckerna jag läste just då. Hoppas du hittar din läslust snart igen! Det är jobbigt när den försvinner.

      Radera