söndag 26 mars 2023

Smakebit på søndag: En gnista i mörkret

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I dag är det den där hemska söndagen när man får bara 23 timmar att hinna med allt på. Och en vecka där i alla fall jag är lite tidsvill och allmänt förvirrad. Mer än vanligt alltså. Värre och värre för varje år blir det också. Nåja, i övrigt så är allt uthärdligt.

Min mars-planering är färdigläst, med råge, och då plockade jag det senaste recensionsexemplaret som hittade hem till mig. En gnista i mörkret av Stacy Willingham är en thriller som låter precis som en bok för mig. Vi får väl se om den är det.

Min smakebit är från sida 72:
    Hon stoppar ned handen i en av byxfickorna och drar upp ett hopvikt pappersark som hon vecklar ut. Det är FÖRSVUNNEN-affischen med fotot på Aubrey. Det är samma bild som jag såg i morse på TV-skärmen. Fotot som kommer att definiera henne för alla framtid. Det breda leendet, ögonpennan som smetat lite, den ros läppglansen som reflekterar kamerablixten. Hon har ett halsband på sig, något som jag inte lade märke till tidigare, med tre små diamanter och en enstaka pärla som vilar i gropen mellan nyckelbenen. Under det tjocka håret som hon dragit bakåt syns de matchande örhängena.

17 kommentarer:

  1. Den här debutromanen finns i läshögen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. avskyr också ”sommartid”, vill inte gå upp en timme tidigare. dagarna blir inte längre bara för att man mixtrar med klockan…

      Radera
    2. Jag fattar inte varför vi fortfarande håller på med det här med sommartid. I stort sett ingen mår bra av det.

      Radera
  3. Förstår mig inte heller på sommartid. Boken finns i läshögen, bra att du läser så vet jag om jag ska prioritera den :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan liksom inte förstå varför det ska vara ljust när jag går och lägger mig.

      Radera
  4. Tack för smakebiten den verkar bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som har läst och gillat.

      Radera
  5. Den här verkar oerhört spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kommit så långt än så jag vet inte, men jag hoppas på det.

      Radera
  6. En populär bok ser jag, verkar välskriven, men inte min genre. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska ju tydligen filmatiseras så du kan se den sedan 🙂

      Radera
  7. känner inte igen vare sig författare eller titel. tack för smakebit!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas den är lika bra som andra verkar tycka.

      Radera