måndag 6 mars 2023

Film: Last seen alive (2022)

Titel: Last seen alive
Originaltitel: Last seen alive
Genre: Action
Regissör: Brian Goodman
Manus: Marc Frydman
Skådespelare: Gerard Butler, Jaimie Alexander, Russell Hornsby, Ethan Embry, Michael Irby
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 95 min
Serie: -
Såg den på Netflix 5 februari 2023





Handling
Will Span kör sin fru Lisa till hennes föräldrars hem, när hon försvinner spårlöst under ett stopp vid en bensinmack. En frenetisk Will engagerar den lokala polisen och Lisas föräldrar i ett desperat försök att hitta henne, men allt eftersom tiden går och misstankarna faller på honom måste han ta saken i egna händer och grotta ner sig i stadens kriminella undre värld samtidigt som han flyr från myndigheterna i en kamp mot klockan för att hitta Lisa.

Min kommentar
Denna lite grå och tråkiga söndag kände jag att vi behövde en fartfylld film, action och underhållning. Jag hade ju sett att det hade kommit en film med Gerard Butler på Netflix och ja, jag är lite svag för honom (eller vi är det, faktiskt), så Last seen alive fick det bli. Trots att betygen på filmsajterna inte var så speciellt bra. Gerard Butler trumfar dåliga betyg.

Jag skulle ljuga om jag påstod att detta är det bästa Gerard Butler har gjort. Det är det inte. Långtifrån. Det är dock inte hans fel att filmen floppar. Den har ändå sina ljusa och ibland spännande stunder.

Det första som gör mig rejält irriterad är det märkliga när polisen säger att Will verkar oberäknelig. Själv tycker jag att han reagerar hyfsat trovärdigt. Vem är rationell när ens fru/man precis har försvunnit, spårlöst. Detsamma gäller Lisas föräldrar. Det är de som beter sig märkligt. Wills agerande funkar ända fram till när han av någon anledning inte berättar för polisen att han har fått information om den okände mannen. Om han hade gjort det så skulle det ju förstås ha blivit en ganska kort film.

Slutet är på tok för utdraget och ibland känns fotot som en hemmavideo. Det lilla manuset som fanns kunde ha behövt en en ordentlig genomgång. Eller två. Poliserna verkar överhuvudtaget inte jobba med fallet. Vad Lisas mamma gjorde i de där trakterna när hon såg den misstänktes bil förstår jag inte alls.

Efter att vi sett filmen så läste jag att i stort sett allt Gerard Butler gör är improviserat, det fanns inget riktigt manus, för honom. Dessutom filmades alltihop på bara åtta dagar. Med det i åtanke så är Last seen alive ett mästerverk. Ingen djupare handling, bara action, och helt okej underhållning för stunden.



Letterboxd hade den 2,3 i genomsnitt (beräknat på 12 490 betyg).
IMDb hade den 5,6 i genomsnitt (beräknat på 21 351 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar