måndag 27 mars 2023

Film: Nope (2022)

Titel: Nope
Originaltitel: Nope
Genre: Science fiction
Regissör: Jordan Peele
Manus: Jordan Peele
Skådespelare: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Brandon Perea, Michael Wincott, Steven Yeun
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA, Kanada, Japan
Längd: 130 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 24 februari 2023





Handling
På en avlägsen ranch någonstans i Kalifornien, som sköts av syskonen OJ och Emerald, ensamma sedan deras far dog under mystiska omständigheter ett halvår tidigare, går affärerna trögt. Hästarna tränas för att användas i Hollywood-filmer, men några måste säljas till den närliggande cowboy-temaparken. Under några veckor drabbas de av oförklarliga fenomen i skyn. Varje fredag vid samma tidpunkt slås elektriciteten ut och något hotfullt kommer fram ur molnen ...

Min kommentar
Nope hörde jag mycket om när den kom. I början var det bara positiva saker, sedan byttes det till negativa recensioner. Det gör mig nästan mer nyfiken så när jag behövde en film till i min varukorg så ramlade den ner där. Sedan har den stått i filmhyllan och väntat på en mörk/mulen fredagskväll när humöret passade ... ja, vad nu detta är för genre.

Genren är lite oklar, tycker jag, men det spelar egentligen ingen roll. Det viktiga är att filmen vet vad den vill och det känns inte riktigt som att den gör det. Eller den vill för mycket och vill vara allt på en gång. Jag gillade verkligen början och mitten. Länge var fyra det betyg jag ville sätta. Sedan kom slutet.

Jag vet inte ens vad jag ska börja säga om slutet, så det blir inte mer än att sista halvtimmen, ungefär, är dålig på riktigt. Det var bara tvunget att sänka betyget. Sambon ville ge en tvåa, men jag tyckte den var bra ända fram tills den inte var det längre.

Det är inte direkt någon smickrande bild av ranchägare i USA som förmedlas. De beter sig så otroligt korkat (de är inte de enda som gör det) i jakten på den perfekta bilden. Vilket ju i sig är trovärdigt. Systern är så osannolikt störande och jag klarar knappt att titta på henne. De andra är väl egentligen inte så mycket bättre, men dem stör mig inte fullt så mycket.

Det är för långsamt och för rörigt. Berättelsen har ingen riktning (och har den någon mening?) utan den är all over the place. Som den där ap-historien. Vad hade den med något att göra? Egentligen? Den var bara onödig utfyllnad och om den hade tagits bort så skulle speltiden ha varit mer rimlig. Filmen är tyvärr också för lång, nämligen. Väldigt mycket för lång. En hel del ologiska saker händer, speciellt mot slutet, och det görs inte ens något försök att förklara dem.

För mig så är science fiction, den genre som väl ligger närmast i alla fall, något som tar ett osannolikt, för att inte säga omöjligt, scenario (det lyckas den med) och gör det till något som skulle kunna hända. Det är nog här som Nope misslyckas mest. Kanske finns det någon stor och omvälvande mening, som jag missar, men i så fall har filmskaparen misslyckats med att förmedla den.



Letterboxd hade den 3,9 i genomsnitt (beräknat på 955 339 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 202 417 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar