onsdag 21 oktober 2015

"[bubble]" av Anders de la Motte


Genre: Thriller
Antal sidor: 424
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: HP Pettersson 3
Förlag: Alfabeta
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2012
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 6 oktober 2015





Första meningen: Som ett knytnävsslag i bröstet - det var ungefär så det kändes.

Baksidetext
Medan HP desperat försöker slingra sig ur Spelets järngrepp har Rebecca påbörjat sin nya karriär på säkerhetsavdelningen i PayTags växande IT-imperium. Men ett gammalt bankfack visar sig ha ett mycket oroande innehåll och hon tvingas återigen vända sig till den mystiske Tage Sammer för att be om hjälp. Är han verkligen pappans gamle officerskamrat, eller är det som HP påstår - att Sammer i själva verket är SpelLedaren?

Och vilka är egentligen den avhoppade grupp Spelare som jagar HP, vad vill de honom, och framför allt, var kommer syskonens barndomsvän Mange Sandström, alias Farook Al-Hassan, in i bilden?

Samtidigt som Stockholm ännu en gång rustar för prinsessbröllop hamnar HP och Rebecca på en sista dödlig kollisionskurs. Men om verkligheten bara är ett spel, hur skiljer man då vän från fiende? Eller kan fienden i själva verket visa sig vara en vän?

Min kommentar
Jag har ju alltid gillat konspirationsteorier och teknik (specifikt IT) är ett av mina största intressen. Två saker som verkligen tillgodoses med hela den här serien, i vilken [bubble] är den tredje och sista. Min största undran när jag började läsa var om jag skulle få svar på alla frågor jag samlat på mig under vägen.

I början känner jag mig helt förvirrad över alla referenser till vad som hänt tidigare, det tar ett tag att leta upp all information som finns där i minnet. Även om jag var lite irriterad där en stund så tycker jag att tillbakablickarna sköts på ett föredömligt sätt. Det mesta kommer tillbaka till mig bara genom korta meningar, inga långa förklarande textmassor alltså. Skönt.

Det dröjer inte många sidor innan jag i stort sett är svettig av paranoia. Jag börjar tänka underliga tankar och vet knappt vad jag ska tro längre. Detta trots att jag haft min åsikt klar sedan bok ett. Jag blir imponerad över hantverket och att Anders de la Motte faktiskt får mig att tvivla på mig själv genom hela boken (nu hade jag rätt från början på alla punkter, utom en. Den där Micke hade jag tydligen fel om. Eller? Ja, du ser. Inte ens nu är jag helt säker.).

Tempot är högt och det är så spännande att jag inte vill lägga ifrån mig boken. Den är snabbläst så det är inte något problem någon längre stund. Det som gör att allt går så snabbt, tror jag, är de väldigt korta besöken i de två händelsetrådarna; en för HP och en för Rebecca. Jag kan nog tycka att det ibland blev lite för korta stycken, vilket gjorde det hela ganska ryckigt. Men det blev ju lite extra spännande också.

HP har verkligen tagit sig som karaktär, från en lat slusk till en modig snabbtänkt hjälte. Rebecca har väl också gjort framsteg, men i den här boken blev jag irriterad på henne för att hon var så korkad och godtrogen. Hon missar gigantiska ledtrådar. Ska hon verkligen vara kvalificerad för Säpo?

Jag tycker jag får svar på alla mina frågor och alla trådar knyts ihop på ett väldigt snyggt sätt. Förutom en. Var det Erman HP såg? Det tror jag inte att jag fick veta. De här böckerna skulle bli väldigt bra som film, tror jag och det gläder mig att läsa att det tydligen är (har varit?) på gång. Men var är den?

Nu när jag läst ut den här serien så har jag gett mig själv lov att köpa på mig hans andra serie, den som börjar med MemoRandom.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,4 och genomsnittet 3,52 (beräknat på 178 betyg).
Goodreads hade den 3,69 i genomsnitt (beräknat på 576 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om [bubble]: Bokstunder, Bokberoende och En bok om dagen håller doktorn borta.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar