fredag 31 mars 2017

Helgfrågan v 13 (30 mars - 2 april)

Mia har startat upp Helgfrågan för att vi ska få helg på riktigt och trots att jerkan är tillbaka igen så fortsätter vi väl.

Veckans fråga är: Har du någon form av läsplanering? Är det viktigt med en planering?

Frågan är alltså om jag är strukturerad? Det kommer kanske som en överraskning, men jo, det är jag nog 😉

Läsplanering gör jag månad för månad och där väljer jag ut fyra böcker som alla har med någon utmaning att göra (boktolva, Finish That Series, e-bok). Eftersom jag själv har valt vilka böcker som ska läsas inom varje utmaning så försöker jag blanda genrer så gott det går. Och av samma anledning (att jag valt böckerna själv alltså) så är det inga problem att vilja läsa dem heller. Faktum är att jag vill läsa alla böcker som finns i mina hyllor.

Ofta hinner jag ganska många fler än fyra böcker varje månad och det är här som problemen börjar. När jag står där och inte har någon planering. Bilden av en åsna mellan två hötappar kommer osökt
upp i huvudet. I alla fall så är det här jag läser recensionsexemplar och valet av vilken har med dåligt samvete, genre och/eller antalet sidor att göra.

Om det är viktigt med en planering? Det beror ju alldeles på vilken typ av person man är. För mig är det viktigt. Av den anledning som jag nämnt här ovanför.

26 kommentarer:

  1. Tycker också om att försöka planera min läsning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig betyder det att jag får njuta av böckerna två gånger :)

      Radera
  2. Absolut att det kom som en överraskning. Not :-) Jag är själv lite förvånad att jag inte är lika strukturerad som du med tanke på att jag på andra plan är listberoende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde inte sådana här planeringar förut, det började jag med när de olästa böckerna blev omöjliga att få överblick över. Skulle jag vänta med att bestämma nästa bok tills när jag läst ut en så skulle jag bli som den där åsnan :)

      Radera
  3. Jag har inte så många utmaningar utan försöker hitta tillbaka till min läsfart igen, med småbarn så försvinner det mycket lästid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också skurit ner på utmaningarna och kör bara de vanliga, de som jag ändå tänkt läsa liksom :)

      Radera
  4. planerar inte, böckerna finns - intensivt familjeliv; fyra barnbarn på cykelavstånd - och hälsar jag på min mamma som bor i närheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när jag bodde nära min familj så blev det inte alls lika mycket läst. Då fanns det ju annat att göra :)

      Radera
  5. Som den där åsnan kan jag känna mig på fredagen i affären när det är dags att köpa helggott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt jobbigt att känna sig som den där åsnan :)

      Radera
  6. Läsplanering är inte viktigt för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju skönt att inte alla är likadana :)

      Radera
  7. Hade jag inte lagt böcker i en liten hög så hade nog jag också sett ut som en sån där åsna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokhögar är ju som en del av inredningen, de är fina :)

      Radera
  8. Oj, jag skulle nog inte klara av det alls. När bestämmer du vilka fyra böcker du ska läsa varje månad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju ett kontrollfreak och planeringsmonster så jag skulle inte klara mig utan :) Ett par veckor innan nästa månad börjar så gör jag min lilla lista, men där är ju som sagt bara fyra böcker och det är bara ungefär hälften av vad jag hinner så det finns utrymme för improvisation :)

      Radera
  9. Som sagt min läsplan är en hög, i ständig förändring. Det finns böcker som alltid ligger i botten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de jag har kvar i hyllan :)

      Radera
  10. Bara att erkänna: jag är en åsna. Oavbrutet.

    SvaraRadera
  11. Svar
    1. Jag kände mig ofta som den förr :)

      Radera
  12. Alla metoder är bra utom de dåliga. Det som inte funkar för den ena kan vara oumbärligt för den andra. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur? Det viktiga är nog att att förstå att det inte finns något rätt eller fel :)

      Radera
  13. Ja för mig är det också viktigt. Gillar verkligen bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så där känner jag mig varje gång jag ska välja bok att läsa :)

      Radera