onsdag 27 oktober 2021

"Plan B" av Jonathan Tropper

Författare: Jonathan Tropper
Titel: Plan B
Genre: Lad-lit
Antal sidor: 388
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Plan B
Översättare: Erik MacQueen
Serie: -
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: (original) 2000 (min) 2015
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 8 oktober 2021




Första meningen: Jack var en filmstjärna, vilket betydde att det var socialt accepterat för honom att bete sig rätt svinigt.

Baksidetext
Bens kompisgäng lämnade college med storslagna drömmar. Nu ska de fylla 30, och inget har blivit som de tänkt sig. Ben ska skilja sig, Lindsey är arbetslös, Chuck är fortfarande en clown och Alison är olyckligt kär i samma kille. Den femte personen i gänget, Jack, är visserligen en hyllad filmstjärna, men med ett kokainberoende, vilket vännerna bestämmer sig för att ta på allvar. När deras planer på att sätta sig ner och prata med honom misslyckas, formas plan B: en kidnappning.

Min kommentar
Plan B är den tredje boken jag läser av Jonathan Tropper, men det är egentligen hans debut från 2000. Av någon anledning översattes den inte förrän så sent som 2014, som nummer fem i översättningslistan. Själv föredrar jag ju att läsa böckerna i den ordning de skrivs, då kan jag följa författarens utveckling. För det händer ju en del där. I alla fall så var det ett tag sedan jag läste honom så därför fick han vara med i min utmaning Vi möts igen.

Det är lätt att jämföra huvudpersonen/berättaren i de tre böcker jag nu har läst. De är väldigt lika varandra, om man tycker att alla män med relationsproblem, men hittar sig själva, är lika varandra. Även böckerna i stort kan tyckas likna varandra, men det är så långt mellan varje bok så det stör mig inte alls.

Ett av alla teman i boken är nog huruvida man är självisk om man hjälper någon för att, bland annat, själv må bättre. Det är en stor fråga, för alla de här personerna har egna problem att bearbeta. Gänget påminner lite om Friends-vännerna, men dessa är betydligt mer åldersnojiga. Något jag inte alls kan relatera till (åldersnojiga 30-åringar, alltså), men i den åldern hade jag kompisar som påminner lite om dessa. Den här historien är dock väldigt amerikansk. Väldigt amerikansk.

Boken kan tyckas lättsam och lite glammig, men det är egentligen tunga saker som behandlas här. Dessa tunga saker berättas emellertid på ett lättsamt sätt, med massor av humor. Svärtan finns där dock hela tiden och jag gillar verkligen när de kombineras. Båda blir så mycket tydligare då, känns mer. Dialogen är rapp och rolig, det händer att jag fnissar. Ironin flödar, även självironin är stor, vilket kanske inte är så konstigt. De här personerna hör ju till den ironiska generationen. Eftersom jag själv hör till den så passar det här mig.

Plan B är inte Troppers bästa bok, men den är en rejäl dos underhållning. Om vänskap. Om att växa ifrån varandra. Om att hitta tillbaka. Inte till som det var, utan som de nya personer man är.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,66 i genomsnitt (beräknat på 7 756 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Plan B: hyllan, Bokblomma och och dagarna går.

2 kommentarer:

  1. Jag har också läst några av honom och favoriten av dem är Konsten att tala med en änkling. Men jag håller med om att den ironiska tonen är väldigt underhållande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är Konsten att tala med en änkling min favorit också. Det var den första jag läste av honom så det kanske kändes nytt och fräscht då 🙂 Jag har ytterligare två olästa i hyllan.

      Radera