måndag 18 oktober 2021

TV-serie: The last kingdom #2 (2017)

Titel: The Last Kingdom
Originaltitel: The Last Kingdom
Genre: Drama
Skapad av: Stephen Butchard, Bernard Cornwell (bok)
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Alexander Dreymon, David Dawson, Adrian Bouchet, Peri Baumeister, Eliza Butterworth
Premiär: 2017-03-16
Produktionsland: Storbritannien
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 60 min
Såg den på Netflix augusti-oktober 2021





Handling
Efter att ha hjälpt till med att försvara Wessex reser Uhtred norrut, dels för att återta det arv hans farbror stulit och dels hämnas på vikingahövdingen Kjartan den grymme för mordet på sin fosterfamilj. I Northumbria måste dock Uhtred återigen handskas med sina illvilliga landsmän och de danska bröderna Siegfrid och Erik som vill erövra hela England.

Min kommentar
Andra säsongen av The Last Kingdom har legat på min lista väldigt länge. Trots att jag verkligen tyckte om första säsongen så har det tagit emot. Förmodligen beror det på att det här egentligen inte alls borde passa mig. Jag brukar inte gilla vare sig politik, maktkamp eller vikingar, inte ens när de är på egen hand. Här handlar det ju om kombinationen av allt det... Det här är så bra!

Andra saker jag brukar ha svårt för är många karaktärer (check) och invecklade relationer (check på det också). För att inte tala om hur svårt jag har att komma ihåg nödvändiga saker mellan två säsonger. Det var fem år sedan jag såg första säsongen och det borde verkligen ha ställt till med problem, men det går förvånansvärt bra att komma tillbaka till den här världen.

Karaktärerna känns trovärdiga, oftast har de både bra och dåliga egenskaper. Det gör att det ibland går att sympatisera med "de onda". Den där kung Alfred, som jag har för mig att jag gillade i första säsongen, börjar bli osympatisk och riktigt otäck. Magnus Samuelsson har en hyfsat stor roll, som råbarkad sälle, och det gör han bra.

Jag har ingen aning om allt är historiskt korrekt, men eftersom Bernard Cornwell har skrivit böckerna som serien baseras på så förutsätter jag det. Jag har googlat lite på några namn och händelser (inte för att kolla fakta utan för att jag var intresserad av att veta mer) och de verkar stämma. Dock inte Uhtred, han verkar inte ha funnits i verkligheten. I alla fall inte just den här tiden. I övrigt så gäller fortfarande allt jag tyckte om första säsongen.

Den här andra säsongen av The Last Kingdom är en kombination av bok tre och fyra. Tredje säsongen sägs ha premiär på Netflix 19 november. Jag hoppas att det inte ska gå fem år innan jag ser den. För trots att jag inte alls borde gilla detta så gör jag det. Jag gillar allt med den här serien.



TV Time har serien 9,68 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,4 i genomsnitt (beräknat på 97 997 betyg).
Jag ger den 4,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar