onsdag 13 oktober 2021

"Så putsas en skitstövel" av Maria Steen

Författare: Maria Steen
Titel: Så putsas en skitstövel
Genre: Feelgood
Antal sidor: 279
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: I vått och torrt 1
Förlag: Word Audio Publishing
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2021
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 22 september 2021




Första meningen: Det är alltid någon som låter båten ligga kvar vid bryggan över vintern.

Baksidetext
Trots sina stora olikheter är Agneta och Carina bästa vänner. Agneta röker som en borstbindare, säger vad hon tycker och har gärna ett glas rött i handen, när som helst. Carina har en mer blygsam, romantisk läggning och är aningen godtrogen när det gäller män.

Nu är Carina sambo med Mats, som gåtfullt försvinner veckor i sträck och vars mobil alltid tycks ha dålig täckning. Kärleken är blind, men i Carinas fall hade det inte varit helt fel med åtminstone lite ledsyn, anser Agneta och bestämmer sig för att ingripa. Sedan kommer Eva-Lis in i bilden, och oväntade saker börjar hända.

Min kommentar
Under vår septembersemester så gjorde vi stopp i både Karlskrona (första) och Ronneby (tredje), men det var först i Ronneby som jag tyckte att jag behövde en ny bok att läsa. Mest för att jag inte hade lust att ta med mig min pappersbok på spa. Papper blir så konstigt när det utsätts för fukt. När jag googlade efter böcker som utspelar sig i trakten upptäckte jag Så putsas en skitstövel, som mestadels håller till i Karlskrona, men även lite i Ronneby. Good enough, tyckte jag, och laddade ner den på min Storytel Reader och vandrade iväg till spat.

Jag måste ju erkänna att jag var lite tveksam till boken redan när jag hittade den. Det lät som att den skulle kunna vara åt buskishållet, vilket inte på något sätt är en favoritgenre. Vare sig när det gäller böcker eller annat. Men ja, ibland så har även jag fel och jag ville ju prova, åtminstone.

Det blev lite problem för mig att komma in i boken, mest på grund av att jag tyckte att det var osammanhängande. Det är också svårt att avgöra vad som sker nu och vad som är tillbakablickar. Det blandas utan urskillning. För mig var det även besvärligt att hålla isär de olika perspektiven och då speciellt Agnetas och Carinas. De låter likadant. Ett annat problem var hoppandet mellan olika tempus. Det gjorde mig nästan lite yr.

Många rappa replikskiften blir det, liksom många liknelser. Mer eller mindre träffsäkra. I bästa fall är det småroligt, men det blir lite för mycket av allt. Däremot så älskade jag verkligen hämnden de kommer på. Där blev det många skratt. I övrigt var det mest flamsigt och tramsigt, som man ju behöver ibland också. Trovärdighetsfaktorn kan jag inte uttala mig, det är ju inte den typen av bok tycker jag. Dock vet jag med bestämdhet att den här typen av människor faktiskt existerar. Samtliga sorter. Rent generellt så tycker jag att Agneta borde ha ansträngt sig mer för att få Carina att fatta. En riktig vän skulle ha gjort det. Dessutom skulle en riktig vän aldrig ha gjort det som Agneta gör senare.

Boken är så dåligt, för att inte säga uselt, korrekturläst. Det ena felet efter det andra dyker upp, men det värsta är (var?) nog att det faktiskt saknades text i e-boken. Ett helt kapitel var borta och förmodligen saknades ännu mer, eftersom kapitelnumreringen inte stämde överens mellan e- och ljudbok. Jag fick vid ett par tillfällen gå över till att lyssna på ljudboken, som jag inte alls gillar att göra, för att få rätsida på det hela. Tack och lov så var uppläsaren, Maria Lyckow, riktigt bra, vilket i alla fall gjorde det lite lättare.

Så putsas en skitstövel är ganska simpelt skriven, vilket inte alls alltid är en nackdel. Nu i efterhand så hade jag ju rätt om det här med buskis och faktum är att denna skulle göra sig fantastiskt bra på, till exempel, Falkenbergsrevyn. Om jag kommer att läsa fler delar? Det är faktiskt inte alls omöjligt. Vi trivdes väldigt bra i Karlskrona och där passar ju de här böckerna.

Goodreads hade den 2,64 i genomsnitt (beräknat på 36 betyg).
Jag ger den 2,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Så putsas en skitstövel: Boktanten, Mysterierna... och Läsvärd eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar