lördag 9 oktober 2021

"Perfect day" av Torbjörn Löwendahl

Författare: Torbjörn Löwendahl
Titel: Perfect day
Genre: Science fiction
Antal sidor: 305
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Stayin' alive 2
Förlag: Lionvalley Publishing
Utgivningsår: (original) 2021 (min) 2021
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 20 september 2021




Första meningen: Jag lutade ryggen mot en stabil ek och masturberade med solen som vittne.

Baksidetext
Det är en klen tröst att veta vem som ligger bakom pandemin när min kärlek är förlorad. Spillrorna av Linköpings befolkning bråkar om makten medan jag söker bekräftelse som revolverman.

Men döden har länge vandrat vid min sida.

En spänningsroman om att överleva medan samhället faller samman. En pandemi drabbar världen och Linköping plågas av både galningar och plundrare. Bakom domedagsinfluensan kan det finnas djupare orsaker än olyckliga omständigheter.

Min kommentar
För nästan två år sedan läste jag första delen i detta som tydligen ska bli en trilogi och jag var ju väldigt nyfiken på hur det skulle gå för Jonathan. När förlaget hörde av sig och frågade om jag var intresserad av uppföljaren, Perfect day, så tvekade jag inte en enda sekund. Trots att septembersemestern inte skulle göra något stopp i Linköping, där boken utspelar sig, så fick den följa med ändå.

Min (anti)hjälte från första boken är fortfarande ironisk, analytisk och pragmatisk. Om något eventuellt har förändrats så är han i så fall än mer så. Här finns så många iakttagelser om mänskligt beteende som är spot on och en hel del filosofiska funderingar. Min slutsats är att författaren är väldigt observant och lyhörd.

Det är mycket som är likadant som i Stayin' alive; kapitelrubrikerna är fortfarande låttitlar (kanske kommer även dessa som spellista på Spotify?) och här finns mängder av vad jag tror är citat från popkulturella alster. Även den här gången dyker de upp i kursiv stil. Många av dem vet jag inte var de kommer ifrån, men det gör inget. När jag känner igen dem så blir det bara ännu bättre.

Boken är totalt befriad från politisk korrekthet, det finns absolut ingenting som skorrar falskt. Så blir det ju när man har en huvudperson med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Jag gillar verkligen att Jonathans val ibland får mig att dra efter andan. Vid första ögonkastet så kan de kanske uppfattas som moraliskt förkastliga, men vid närmare eftertanke så är de rätt. Han drabbas ändå av samvetskval, vilket en normalt funtad människa borde göra. Om det är lätt så är det sällan rätt. Han ger aldrig upp och fortsätter kämpa för det som han tror är rätt. Eller faktiskt egentligen mot det som han tror är fel.

När första boken släpptes så fanns det nog inte många människor i världen som ens funderade på om vi kunde drabbas av en pandemi. Jag tycker egentligen inte att den verkliga pandemin, som vi håller på med just nu, hade behövt nämnas. Det här är ju ändå fiktion. Men jag tycker det var snyggt gjort, att bara nämna den i en bisats. Som att den var en uppvärmning.

Slutet gick kanske lite väl snabbt, när det gäller slutstriden. Hellre det än ett utdraget ältande. Fokuset på droger är minimalt, jag kan nog inte minnas något åt det hållet. Alla droger är väl i och för sig slut.

I Perfect day presenteras också anledningen till pandemin (bokens alltså) och ja, jag kan nog köpa den. Jag har själv funderat på den "lösningen". Du är så nära en fyra nu, Torbjörn Löwendahl, och jag ser väldigt mycket fram emot en tredje del.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads har den än så länge inga betyg.
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Perfect day: Inga, än så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar