lördag 16 oktober 2021

"När alla klockor stannat" av Ninni Schulman

Författare: Ninni Schulman
Titel: När alla klockor stannat
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 473
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Hagfors 6
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: (original) 2019 (min) 2020
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 25 september 2021




Första meningen: Flätorna var så hårt knutna att håret stramade men Noomi rättade till blusen, strök händerna några gånger över bomullskjolen som räckte henne ända ner till kängorna.

Baksidetext
När årets bygdespel ska ha premiär på Ekshärads hembygdsgård försvinner en av skådespelarna. Ett par dagar senare återfinns hon dränkt i Klarälven. Strax efteråt hittas en ung man skjuten. Även han har en roll i föreställningen om den legendariska urmakaren Johan Tinglöf.

De ovanligt bestialiska morden förbryllar såväl Christer Berglund och Petra Wilander vid Hagforspolisen som journalisten Magdalena Hansson. Morden verkar på många sätt höra ihop men tillvägagångssätten är helt olika. Ju längre utredningen framskrider, desto tydligare blir det att de har att göra med en sadistisk mördare som sannolikt kommer att slå till igen. Frågan är bara hur, när och var.

Min kommentar
Ända till i våras så var När alla klockor stannat senaste delen i den här serien. Jag vet inte varför, men jag hade av någon anledning fått för mig att det också var den sista. Nu, med facit i hand, så är jag väldigt glad för det. Då finns det åtminstone en del till, som nu faktiskt sägs vara den avslutande.

Jag kan inte riktigt förklara vad det är som gör detta så bra, men bra är det. Riktigt bra. Här är det i alla fall människorna som är det intressanta. Inte brottet. Och vi snackar alltså om helt vanliga människor, med vardagliga glädjeämnen och problem. Ingen är där bara för att vara "intressant". Det går att relatera till alla och det kan vara det som gör att jag gillar så mycket.

Det är tur att så många av karaktärerna nu är gamla bekanta, för här är det otroligt många inblandade. Magdalena tycker jag mindre och mindre om och ja, jag kan känna med henne, men hon vet vad som är på väg att drabba henne och hur det har varit tidigare. Ändå söker hon inte hjälp. Innan det blir för nattsvart. Petra vet jag inte vad jag ska säga om längre. Hon var ju en favorit i början, men nu... nej. Och finns det verkligen inga lyckliga människor i hela Hagfors med omnejd? Eller i alla fall någon som har det bra?

Hela bakgrundshistorien, med Tinglöfs klockor, är fantasieggande. Jag gillar verkligen när man plockar in verkliga människor och deras historia. Speciellt när de är så spännande som här. Något jag också uppskattar är att poliserna löser fallet genom att utreda. Ninni Schulman är en mästare på att få in massiv samhällskritik, utan att vifta med pekpinnar. Här handlar det om depression, eller egentligen psykisk ohälsa i stort, fördomar av sorter och till och med lite rasbiologi. Vad jag däremot inte är så glad i är det här med att ta med långa citat från andra (fakta)böcker, men det var inte så mycket att det störde mig.

När alla klockor stannat är helt klart en av de bättre i serien, men det känns som att jag alltid tycker det. Jag läste boken i en rasande fart och det blir ett extra plus för att jag inte kunde gissa rätt mördare. Om jag ska klaga på något så är det huvudpersoner eller deras närstående som hamnar i livsfara. Varje gång. Det förstör en hel del för mig.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,74 i genomsnitt (beräknat på 341 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om När alla klockor stannat: hyllan, Johannas deckarhörna och Läsvärd eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar