torsdag 21 oktober 2021

Hett i hyllan #323

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en inköpt på Black Friday i december 2017.
Jag minns faktiskt inte om jag hade hört speciellt mycket om Fartblinda av Carolina Neurath när jag köpte den.

Ibland räcker det att en historia utspelar sig där jag kommer ifrån, där jag bor eller någon annan, på något sätt, intressant miljö. Egentligen så tror jag inte att denna utspelar sig i Skåne, men den verkar börja där i alla fall. Det här verkar dessutom vara en serie, där det har kommit ut ytterligare två delar. För ett par år sedan gick den som TV-serie och då plockade jag faktiskt fram boken och ställde den i den prioriterade hyllan. Det har funkat så där... den står där fortfarande. Kanske börjar det bli dags nu, så jag kan se serien innan de tar bort den. En favoritskådespelare är ju med där.

Så här står det på baksidan:
Under en jakthelg i Skåne nås Peder af Rooth av ett samtal som kommer att förändra allt: den anrika bank där han är vd riskerar konkurs. Någon timme senare sitter han i ett privatplan med sin fru på väg tillbaka till Stockholm där dramatiska dygn väntar.

Den egensinniga ekonomijournalisten Beatrice Farkas fick tipset som skulle kunna fälla banken för länge sedan. I månader har hon stridit mot ett par av landets mäktigaste finansmän. Aldrig hade hon kunnat ana konsekvenserna av sitt avslöjande.

En natt väcks hon av ett sms. En av bankcheferna som blivit hennes bästa källa har fallit från sin balkong på Strandvägen. Kvällspressen skriver om det som ett självmord. Men hon är övertygad om att det inte stämmer. Någon ville stoppa honom.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

11 kommentarer:

  1. Den minns jag att jag funderade på att läsa.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2021/10/21/hett-i-hyllan-257-2/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag hade vetat att den skulle bli TV-serie så hade jag nog bestämt mig för att se den i stället för att läsa. Men nu har jag ju den...

      Radera
  2. Jag känner inte alls till den här boken men den kan vara spännande.
    http://mosstanten.se/2021/10/21/hett-i-hyllan-128-the-science-of-michael-crichton/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är både en duktig journalist och programledare. Och författare. Och tydligen skådespelare också.

      Radera
  3. https://eggetbok.blogspot.com/2021/10/hett-i-hyllan-129.html Mina hettingar

    SvaraRadera
  4. Din bok kände jag inte till alls.
    Här kommer min heta bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2021/10/hett-i-hyllan-v-42-2021.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är nog inte speciellt välkänd.

      Radera
  5. En okänd bok och författare för mig.
    Mitt bidrag
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2021/10/hett-i-hyllan-vecka-42-2021.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen har den/hon inte fått så stort genomslag.

      Radera
  6. Jag tyckte att bokserien var helt ok. Det blev lite variation när brotten är kopplade till ekonomi (eftersom det är den branschen författaren kan bra). Det har även gjorts en tv-serie baserat på åtminstone en bok. Men den passade mig inte. Jag gav den ingen jättechans men när jag fick en helt annan bild av huvudkaraktären i tv-serien så tappade jag sugen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju tänkt läsa den (väldigt länge nu) för att jag vill se TV-serien också. Vi får se hur det går med det.

      Radera