måndag 25 oktober 2021

TV-serie: Clickbait (2021)

Titel: Clickbait
Originaltitel: Clickbait
Genre: Crime
Skapad av: Tony Ayres, Christian White
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Zoe Kazan, Betty Gabriel, Phoenix Raei, Adrian Grenier, Ian Meadows
Premiär: 2021-08-25
Produktionsland: Australien || USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Netflix oktober 2021





Handling
Familjemannen Nick Brewer försvinner och dyker plötsligt upp i en våldsam video. Avsändarens budskap är att Nick dör så fort videon når fem miljoner visningar. Härmed inleds ett desperat sökande där både familjemedlemmar och polisen gör sitt yttersta för att hitta Nick innan klippet når det förutbestämda antalet.

Min kommentar
Jag minns nog egentligen inte varför jag från början ratade den här miniserien. Förmodligen så var det titeln. Clickbait skulle kunna låta som något för mig, men samtidigt inte. Jag är generellt lite allergisk mot just den företeelsen och egentligen allt som blir viralt. Eftersom den har ganska bra betyg på olika sajter så tyckte jag att vi väl ändå kunde testa.

Titeln ja, den är ganska missvisande, som ju passar till betydelsen, men nej, det handlar inte alls om det. Inte heller är det den lättsamma underhållning som titeln antyder. Faktum är att detta är en ganska tragisk historia om ensamhet. Den är härligt kritisk mot människors användning/hantering/beroende av sociala medier somliga reportrars (gam)beteende.

Varje avsnitt handlar om en karaktär och det är ett upplägg som jag gillar. Man får hela tiden nya pusselbitar som man ska försöka få in på rätt plats. Det är inte helt lätt. Efter några avsnitt så var jag på rätt spår vad gäller vissa saker, men helt fel ute vad gäller annat. Otroligt snyggt gjort.

Karaktärernas agerande känns väl inte alltid trovärdigt, men jag skulle nog inte säga att det är helt osannolikt heller. Det skulle kunna bi så där, när en mängd olika sammanträffanden liksom skapar en sorts perfect storm.

Jag känner lite att det finns en del lösa trådar och också flera luckor. Som det där med att meddelanden/aviseringar från olika appar syns direkt i mobilen. Så länge det passar händelseförloppet. När det inte funkar för handlingen så syns de plötsligt inte längre. Det gör mig irriterad. Och det här med att systern var så otroligt otrevlig mot frun i första avsnittet, de verkade på riktigt avsky varandra. Det här nämns överhuvudtaget inte senare.

Clickbait är oviss, oförutsägbar och helt omöjlig att sluta titta på, trots de invändningar jag har. Två avsnitt varje kväll gör att den avverkas i rekordfart.



TV Time har serien 9,68 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,3 i genomsnitt (beräknat på 33 595 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar