måndag 11 oktober 2021

Film: Awake (2021)

Titel: Awake
Originaltitel: Awake
Genre: Science fiction
Regissör: Mark Raso
Manus: Joseph Raso, Mark Raso
Skådespelare: Gina Rodriguez, Ariana Greenblatt, Lucius Hoyos, Shamier Anderson, Jennifer Jason Leigh
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 97 min
Serie: -
Såg den på Netflix 24 september 2021





Handling
Efter att ett globalt fenomen har slagit ut all elektronik har mänskligheten samtidigt förlorat sin förmåga att sova. Människorna blir mer och mer irrationella och våldsamma. När de upptäcker att Jills dotter fortfarande kan sova så börjar jakten på henne, för att lösa gåtan och rädda det som finns kvar. Jill, som är en ensamstående mamma, med en bakgrund som sjukvårdare i armén gör allt för att rädda sig och sin familj så länge det går.

Min kommentar
Jag var oerhört skeptisk när vi valde Awake som fredagsfilm. Betyget på olika filmsjater är minst sagt dåligt. För att inte säga uselt. Mina förväntningar var nere på noll, i stort sett. Kanske är det så jag ska se på film, det här var inte alls så pjåkigt.

Detta är ännu en familj som försöker överleva och hålla ihop under en kris. Mot alla odds. Även denna sågas av kritikerna. Även denna gillar jag. Jo, det finns plot holes och ologiska saker, men vad som inte finns, däremot, är övermänniskor. Inga superhjältar. Bara alldeles vanliga människor av alla sorter. Som inte kan sova. Det här är en tänk-om-film.

Faktum är att jag nog kan tro på det mesta som händer här, även om mycket förhoppningsvis är överdrivet. Sömnbrist är på riktigt hemskt och inget att leka med. Tyvärr så händer väldigt mycket i becksvart mörker. Vilket visserligen är trovärdigt, eftersom elektroniken har slagits ut, men man ser ju inte vad som händer.

Jag gissar att jag inte är den enda tittaren som snabbt förstår varför Matilda kan sova. De andra människorna i filmen är fullt upptagna med att överleva och är redan hjärntrötta. Annars skulle jag nog påstå att tittaren vet precis lika mycket som karaktärerna. Det är inte speciellt mycket. Man vet att (nästan) ingen kan sova. Men inte varför. Inte heller hur man botar det.

Sättet som Awake berättas på passar mig väldigt bra. Att jag får tänka och känna själv. Att jag inte blir matad med alla känslor, tankar och svar. Jag vill ha mer av den här sortens film.

Avdelningen för olika funderingar:
Det fanns fler än två saker att störa sig på i filmen, men det första jag retade mig på var att bilbromsarna slutade fungera när elektroniken slogs ut. Jag vet inte med säkerhet att det inte är så, men det vore rent förfärligt om det var så. Den andra stora grejen var att de slangade bränsle ur en traktor. De går på diesel. Om de tankade sin bil med det så skulle den ha gått sönder.



Letterboxd hade den 2,1 i genomsnitt (beräknat på 16 152 betyg).
IMDb hade den 4,8 i genomsnitt (beräknat på 17 853 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar