måndag 4 oktober 2021

Film: SAS: Rise of Black Swan

Titel: SAS: Rise of Black Swan
Originaltitel: SAS: Red Notice
Genre: Action
Regissör: Magnus Martens
Manus: Laurence Malkin, Andy McNab (bok)
Skådespelare: Sam Heughan, Ruby Rose, Andy Serkis, Hannah John-Kamen, Tom Hopper
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: Storbritannien
Längd: 125 min
Serie: -
Såg den på Netflix 10 september 2021





Handling
En grupp terrorister kapar ett tåg djupt under den engelska kanalen och hotar med att gå ut med statshemligheter om deras lösenkrav inte beviljas. Den brittiska Special Air Service (SAS) måste göra allt för att stoppa attacken.

Min kommentar
Sambon ville se en actionfilm denna fredag, när vi påbörjade del två av semestern. Vi hade ingen på vår lista så jag fick gräva djupt och hittade då SAS: Rise of Black Swan. Som egentligen heter SAS: Red Notice. Vi har ju haft en ganska bra streak nu, med filmtittandet. Frågan var om det skulle hålla i sig. Jag hade inte speciellt stort hopp, med tanke på filmens betyg på filmsajterna.

Det är så mycket som är så konstigt i den här filmen. Jag tänker inte gå in på det, mer än att det är otroligt märkligt att man väljer två skådespelare som ser exakt likadana ut. Det tog mig evigheter att fatta att det inte var samma kille. Högst förvirrande. De som har sett TV-serien Outlander håller nog inte med om att de ser likadana ut, för den ene är tydligen han som spelar Jamie Fraser.

Jag tycker intentionen är bra, i alla fall som jag tolkar den. Att det finns psykopater på båda sidorna och att vem som stämplas som terrorist beror lite på vilket håll man tittar från. Det underlättar nog om man är psykopat i det yrket i alla fall. Det filmen faller på, för mig, är nog mest det här med logiken. Den är det inte mycket med. Det mesta som händer beror på karaktärernas väldigt underliga val och agerande. Varför alla gör som de gör är höljt i dunkel och det känns lite som ett korthus. Eller en kuliss. Det finns liksom inget innehåll.

Återigen har vi också de här mörka scenerna så man inte ser något alls. Och hur ska jag kunna veta vem som är vem, när de springer runt i mörker iklädda full stridsmundering? Jag blir bara irriterad och det känns som fusk att inte låta publiken se. Dialogen är kanske inte usel, men den är verkligen inte bra. Ibland blir det nästan skämskudde.

SAS: Rise of Black Swan är på tok för lång för sitt eget bästa. Om den lilla handling som finns hade koncentrerats lite mer så kunde det ha blivit bra, i stället för mediokert. Det verkar dessutom, till min stora fasa, vara tänkt att bli en filmserie av det här...



Letterboxd hade den 2,3 i genomsnitt (beräknat på 3 569 betyg).
IMDb hade den 5,1 i genomsnitt (beräknat på 12 221 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar