måndag 4 oktober 2021

TV-serie: Into the night #2 (2021)

Titel: Into the night
Originaltitel: Into the night
Genre: Thriller
Skapad av: Jason George
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Paulette Etienne, Laurent Capelluto, Babetida Sadjo, Mehmet Kurtulus, Jan Bijvoet
Premiär: 2021-09-08
Produktionsland: Belgien
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 35 min
Såg den på Netflix september 2021




Handling
Efter att den kosmiska händelsen utplånat större delen av mänskligheten har nu våra passagerare hittat ett tryggt ställe. En bunker, där de försöker överleva tillsammans med militärer från olika länder. Det är dock inte lätt att odla mat i mörker och allt som växer i solen förlorar sin näring. De försöker hitta ett "botemedel" eller ett sätt att överleva i solen, genom att experimentera på infångade råttor.

Min kommentar
Förra våren så hittade vi Into the night på Netflix, en väldigt spännande serie. För ovanlighetens skull så var den inte vare sig brittisk eller amerikansk, utan belgisk. Bara det gör den egentligen intressant. Så fort jag såg att andra säsongen hade släppts så hamnade den överst på listan och vi klämde den på två kvällar.

Mitt vanliga problem när jag får vänta ett år på en fortsättning är att jag inte minns speciellt mycket. Det blev inget stort bekymmer här. Alla personerna och deras egenskaper kom snabbt tillbaka till mig. Vilket nog är att betrakta som fantastiskt när det gäller mig.

Det som gjorde första säsongen så bra var ju det där ovissa, gastkramande och det är nästan borta här. De vet vad som har hänt, eller i alla fall så känner de till effekterna av det som har hänt. Nu blev det mer en "vanlig" thriller av det hela, vilket ju inte alls är speciellt dåligt. Temat är fortfarande det här med att människor måste samarbeta under en kris (det måste man alltid, men speciellt då). Vad man gör för att överleva. Vilken syn man har på andra människor (närande/tärande). Vad man drivs av (makt/medmänsklighet).

Jag tycker psykologin är mer trovärdig i den här serien än vad jag vanligtvis är van vid. Kanske beror det på att denna är från Europa och inte amerikansk. I vilket fall så är det enklare att relatera till det som händer. Mycket av det som sker är oförutsägbart och det gör att man inte riktigt kan slappna av och bara åka med. Väldigt mycket börjar antydas och när säsongen är slut har jag nästan fler frågor än när den började. Helt andra frågor.

Andra säsongen av Into the night är inte lika intressant och spännande som första säsongen, men den nosar ändå på en fyra. Nu ser jag fram emot en tredje säsong. Som ger mig alla svar. Vad är det egentligen som har hänt? Och varför?

Säsongsavslutning: [spoiler]Några av soldaterna i bunkern får för sig att ställa Sylvie inför "rätta", för att hon har dödat Terenzio. Ines flyr och hittar ryska soldater. Som tror att det är vårt gäng som har sprängt alla deras plan. Till slut förstår de att så är det ju inte, alla plan hos vårt gäng är ju också sprängda. Det blir en strid ändå, Sylvie och Laura (kanske någon mer) flyr i ryssarnas helikopter, medan Rik offrar sig och kraschar en tankbil in i Jakubs och Felipes (lite osäker här) bil.

Laurent, Ayaz, Osman och Markus flyger till Norge, till frölagret, för att hämta allt de kan. Där hittar de en bipolär anställd, Gabrielle, som försöker stoppa dem. Hon slår sönder cockpiten så de inte kan flyga därifrån. De återvänder till frölagret där de försöker hitta saker att laga flygplanet med. Då kommer det plötsligt folk från en ubåt...
[/spoiler]



TV Time har serien 9,4 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,1 i genomsnitt (beräknat på 27 055 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar