söndag 17 oktober 2021

Smakebit på søndag: Tsarens dotter

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag tycker söndagarna kommer väldigt tätt nu. Kan det verkligen vara en vecka sedan sist? I morgon fyller sambon år så i dag ska vi ut och äta middag. Restaurangen han valde har stängt på måndagar så det fick bli en dag innan i stället. Det funkar ju det också. Gott ska det bli i alla fall.

Det kan tyckas vara en ovanlig bok, för mig, som jag läser just nu. Tsarens dotter (The secret wife) av Gill Paul är ju en historisk roman (det finns en nutidstråd också) och handlar om familjen Romanov, skulle man nog kunna säga. Nu är ju författaren brittisk, men jag har alltid, av någon outgrundlig anledning, alltid varit svag för det ryska och det verkar faktiskt funka även den här gången.

Min smakebit är från sida 112:
Hatet mot familjen Romanov spred sig i rasande fart i Tsarskoje Selo. Vart Dmitrij än gick skvallrade stadsborna om Alexandras påstådda promiskuitet. Det förekom spekulationer om att Aleksej inte var tsarens son och vissa menade till och med att storfurstinnorna tog sig älskare ur palatsets tjänstestab. Det var svårt för Dmitrij att inte tappa huvudet och ge sig på belackarna, men han skärpte sig och skrev i stället till gamla vänner ur den kejserliga vakten, sådana män som Malevitj, som han visste var lojala mot tsarfamiljen. Med gemensamma krafter kunde de väl hitta på ett sätt att hjälpa dem? I offentligheten såg han till att inte avslöja sin relation till familjen, för stämningarna var så otäcka att han riskerade att bli attackerad av en mobb. Han såg en adelsman fly till fots sedan hans vagn hade välts över ända.

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. Så här långt är den inte så dum.

      Radera
  2. familje Romanov upphör aldrig att fascinera. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, där finns stoff till många romaner.

      Radera
  3. Intressant. Romanovs känner ju t.o.m. jag till. Måste finns något fascinerande just kring dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är faktiskt klassad som romance 😉

      Radera
  4. Ah, ryssar är ju aldrig helt fel :). Oavsett vem som skrivit om dem. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Verkar intressant. Får emellanåt lust att läsa historiska romaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna innehåller nog ett sidospår som inte hände i verkligheten.

      Radera
  6. Låte rsom en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Det låter riktigt intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde det skulle vara mer historia än kärlek, men det ser ut som att jag hade fel. Ändå ganska intressant 🙂

      Radera
  8. Men just det, den här läste jag ju om hos någon annan. Kanske Hannele? Den verkar potentiellt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del är det nog faktiskt så att det är för mycket romance och för lite historia, men därmed inte sagt att den är dålig.

      Radera
  9. Fascinerende hvor mange bøker man har fått ut av familien Romanovs historie :)
    Håper du koser deg med boken og har en fin søndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns tydligen mycket att berätta om dem 🙂

      Radera
  10. Jag gav den 3/5 alltså hyggligt bra betyg då jag läste den ifjol. Rysk historia är intressant. Tack för påminnelse o smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den kan hamna där omkring för mig också.

      Radera
  11. Ja det ryska är spännande och lite exotiskt fast ändå så nära. Kul tips, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Romanovs är spännande ja. Tror inte jag har sett boken förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar inte vara en speciellt känd bok.

      Radera
  13. Åh, detta låter intressant! Jag försökte läsa en annan bok om faniljen Romanov för ett par år sedan men den var hopplöst torr. Denna ska jag prova på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här är nog ganska mycket hittepå. Tror jag. Åtminstone just det den handlar om, men det funkar ganska bra så här långt.

      Radera